Bij finalwebsites zijn wij op dit moment bezig om onze eigen WordPress diensten pagina’s te vernieuwen en dit blijkt wel degelijk lastiger te zijn dan het maken van productpagina’s. Producten zijn concreet en over de verschillende eigenschappen valt vaak genoeg te vertellen. Diensten zijn ingewikkelder en een pagina kan al snel te veel of juist te weinig informatie bevatten. Om u op weg te helpen, delen wij onze meest praktische tips voor het creëren van goede zakelijke diensten pagina’s.
Diensten pagina’s vs. diensten overzichtspagina’s
Voordat u begint met webteksten schrijven en het optimaliseren van uw zakelijke diensten pagina’s, is het belangrijk om na te denken over de structuur van uw website. Een opsomming van uw diensten alleen is niet genoeg, u wilt natuurlijk wel een volledig overzicht geven van uw dienstenpakket. Een goed gestructureerde website zou de volgende pagina’s kunnen bevatten:
- Diensten overzichtspagina. Dit is de pagina die u achter het menu item “diensten” plaatst. Deze pagina bevat algemene informatie over uw organisatie, werkwijze en de verschillende diensten die u levert.
- Diensten categoriepagina’s. Vanaf de overzichtspagina zou u kunnen linken naar uw verschillende soorten diensten. Een interieurarchitect zou bijvoorbeeld de volgende categorieën kunnen hebben: winkelinterieur, kantoorinrichting en particulieren. Deze pagina’s zijn specifieker en geven al meer informatie over de diensten zelf.
- Diensten Pagina’s. Als laatste linkt u naar de pagina’s die over één specifieke dienst gaan. Deze pagina’s zijn het meest specifiek. De interieur architect zou vanaf de “particulieren” pagina kunnen linken naar een diensten pagina over “badkamer verbouwen” of “originele rustieke meubels”.
Door deze opbouw leidt u de lezer op een logische manier door uw website. De precieze opbouw hangt natuurlijk af van het aantal zakelijke diensten dat u aanbiedt. Zo kan het zijn dat u in het begin de specifieke diensten pagina’s nog even achterwege laat, maar later uw website gaat uitbreiden.
Zoekwoorden onderzoek om uw dienstencategorieën te bepalen
Wanneer u net begonnen bent of overweegt om uw website opnieuw te structureren, kan het lastig zijn om de juiste categorieën te bepalen. Met name als uw dienstenpakket groter is en sommige diensten in meerdere categorieën zouden kunnen vallen. Een handige manier om een overzicht te krijgen van de nodige pagina’s, is door middel van een zoekwoorden onderzoek. Hiermee leert u beter begrijpen hoe mensen zoeken en op welke manier u de klant het beste kunt bereiken. Op basis van dit zoekwoorden onderzoek kunt u vervolgens de verschillende pagina’s schrijven en optimaliseren.
Veelgemaakte fouten
Nu u weet hoe de structuur van uw zakelijke diensten pagina’s eruit zal komen te zien, kunt u aan de slag met de creatie van uw content of webteksten. Probeer de volgende veelgemaakte fouten te voorkomen.
- Niet de meerwaarde voor uw klant benoemen. Veel organisaties vertellen in detail hoe de dienst eruit ziet of wat de organisatie te bieden heeft. Dit is belangrijk, maar vergeet niet duidelijk te communiceren waarom de klant uw dienst moet afnemen. Wat is de meerwaarde van uw extra service of bijzondere dienstverlening?
- Uw verhaal is niet vernieuwend. Veel diensten worden door veel verschillende organisaties aangeboden. Dit maakt het lastig om u te onderscheiden, maar zeker niet onmogelijk. Probeer een manier te vinden om uw verhaal of dienst op een unieke manier aan te bieden. Dit zorgt er al snel voor dat u zult opvallen tussen al uw concurrenten.
- De pagina is niet geschikt voor mobiel. Veel bezoekers zullen uw website op mobiel bekijken. Te lange pagina’s met ingewikkelde zinnen zijn zeker op mobiel niet eenvoudig te lezen. Praat met uw bezoeker, dan lijkt het net alsof u ze tijdens een persoonlijk gesprek probeert te overtuigen.
Tips voor converterende zakelijke diensten pagina’s
Het doel van uw diensten pagina’s is natuurlijk om de bezoeker te overtuigen contact op te nemen en nog beter: een klant te worden. Net als andere soorten landingspagina’s kunt u de pagina bouwen volgens de AIDA model, maar de onderstaande tips kunnen u helpen bij het bedenken van de inhoud.
- Voor wie is uw dienst? Probeert u zowel particulieren als ondernemers/organisaties te bereiken? Vermeld dan duidelijk wat u voor deze verschillende doelgroepen kunt bereiken en waarin u gespecialiseerd bent.
- Voeg testimonials toe. De mening van een reeds bestaande klant zal als objectiever worden gezien dan uw eigen woorden.
- Gebruik de juiste zoekwoorden. Zoals wij eerder al zeiden kunnen zoekwoorden u helpen om de pagina te structuren. Wat wil de lezer weten en welke vragen moet u beantwoorden om de lezer tevreden te stellen?
- Laat zien wat u eerder heeft gedaan. Heeft u voorbeelden van opdrachten waar u eerder aan hebt gewerkt? Voeg deze dan met een korte omschrijving toe aan uw zakelijke diensten pagina.
- Vertel duidelijk wat uw bezoeker vervolgens moet doen. Wilt u ervoor zorgen dat de lezer een bepaalde stap onderneemt (bijvoorbeeld een contactformulier invullen), vertel dan duidelijk dat hij dit moet doen. U wilt natuurlijk niet dat de bezoeker vroegtijdig de website verlaat.
Wel of geen prijzen vermelden?
Het laatste wat u nog moet overwegen is of u wel of geen prijzen op uw diensten pagina’s wilt vermelden. Wanneer u geen prijzen vermeldt, kan het zijn dat bezoekers, die geen contact op willen nemen, uw website verlaten. Voor sommige zakelijke diensten kan het echter lastig zijn om een prijs vooraf te bepalen en hangt de prijs meer af van de wensen van de klant. Daarnaast wilt u waarschijnlijk ook niet dat de klant contact opneemt alleen doordat u een lagere prijs dan uw concurrenten vraagt. Om te bepalen of u wel of geen prijs vermeldt, zou u de volgende vraag kunnen beantwoorden: “moet de klant mij wel of niet met andere organisaties kunnen vergelijken”? Levert u een premium service dan zou het beter kunnen zijn om geen prijs te vermelden. Heeft u een dienst, die u meer als product aanbiedt (bijvoorbeeld hosting), dan zou u deze prijs wel op de website kunnen vermelden.
Als laatste raden wij u aan om verschillende diensten pagina’s te bekijken om zo inspiratie op te doen bij andere organisaties. Heeft u nog vragen of vindt u het lastig om uw eigen zakelijke diensten pagina’s te vullen? Neem dan contact op!
Gepubliceerd in: Online marketing tips