De WordPress content management software beschikt zelf over een aantal handige functies die invloed hebben op uw positie in de zoekmachines. Maar wilt u echt goed gevonden, dan zijn kleine trucjes niet genoeg. Om uw website naar boven te krijgen zult u aan content optimalisatie moeten doen. Dit houdt in dat u de inhoud van uw WordPress websites optimaliseert, bijvoorbeeld met behulp van de WordPress plugin Yoast SEO. Hiermee kunt u niet alleen uw content analyseren, maar ook uw website grotendeels technisch optimaliseren. In deze blogpost leggen wij uit hoe u deze plugin kunt gebruiken.
Waarom de Yoast SEO plugin gebruiken?
Van alle SEO plugins is de plugin van Yoast de meest bekende en dat is niet voor niets. Deze plugin is eenvoudig in gebruik en beschikt eigenlijk over alles wat u voor uw website nodig heeft. Naast technische optimalisaties beschikt de plugin over een krachtige XML sitemap, de juiste breadcrumb functie, optimalisatie mogelijkheden voor social media en een goed hulpmiddel voor content optimalisatie. Met name voor die laatste functie gebruiken veel website-eigenaren de Yoast SEO plugin. Wat veel gebruikers echter denken is dat de plugin zelf ervoor zorgt dat u beter gevonden wordt, maar dit is niet zo. De content analyse functie is alleen een hulpmiddel, waarmee u kunt controleren of uw pagina goed geoptimaliseerd is en alle nodige elementen bevat. De optimalisaties moet u toch echt zelf doen. Hieronder leest u hoe u dit het beste kunt doen.
Content optimalisatie: begin met het juiste focus keyword
Dit artikel gaat dus niet over de technische aspecten van de SEO plugin, maar over de functies die u kunnen helpen bij het optimaliseren van uw artikelen en pagina’s. Voordat u begint met uw artikel is het belangrijk om eerst een zoekwoorden onderzoek te doen. In de meeste gevallen gebruikt u voor een pagina één hoofd-zoekwoord en 2 tot 3 secundaire zoekwoorden.
- Bij “Focus zoekterm” kunt u het hoofd zoekwoord invoeren waarop u de pagina/post wil optimaliseren. Tip: Zoekwoordgroepen zijn vaak minder populair en bieden dus meer kansen om goed gevonden te worden.
- Bij “pagina analyse” kunt u zien hoe goed het artikel geoptimaliseerd is. Let op! Het resultaat wordt pas bijgewerkt wanneer u het artikel heeft opgeslagen. Groene bolletjes geven aan dat het goed is, licht oranje is bijna goed en bij rood zit u echt in de gevarenzone.
- Rechtsboven in de hoek ziet u het resultaat. Bij elk artikel/pagina gaat u natuurlijk voor een groen bolletje.
Let op! Een groen bolletje betekent niet automatisch een hoger ranking in Google! Het is veel belangrijker om een zoekwoord te kiezen dat nog niet door veel concurrenten wordt gebruikt en genoeg kansen biedt. Zoekmachine optimalisatie gaat niet om het volstoppen van uw pagina met een door u gekozen zoekwoord.
Hoe kunt u een pagina van uw WordPress site optimaliseren?
Uw artikel of pagina wordt door de plugin beoordeeld op basis van een verscheidenheid aan punten. Heeft u voor een bepaald onderdeel nog geen groen bolletje gekregen, dan geeft de WordPress plugin ook de oorzaak hiervoor aan. Optimaliseer uw artikel op de volgende punten:
- Maak gebruik van H2 en H3 (optioneel) voor uw tussenkoppen. Verwerk natuurlijk minstens één keer het zoekwoord in een tussenkop. Meerdere keren kan natuurlijk ook, maar kies dan voor een afleiding van het zoekwoord.
- Gebruik het zoekwoord in de page/SEO-title, bij voorkeur vooraan.
- Verwerk uw zoekwoord in de eerste paragraaf zodat Google meteen doorheeft dat uw pagina/artikel over dit onderwerp gaat.
- Gebruik het zoekwoord in de URL van de webpagina. Gebruik het zoekwoord letterlijk en het liefst zo kort mogelijk.
- Verwerk het zoekwoord in één van de afbeeldingen (Alt-tag)
- Gebruik het zoekwoord daarna nog een aantal keren in de verschillende paragrafen. Niet te vaak natuurlijk! Gebruik in de tekst ook de secundaire zoekwoorden uit uw zoekwoorden onderzoek.
- Google houdt van artikelen tussen de 500 en 700 woorden. Gebruik het zoekwoord in dit geval dan nog drie of vier keer.
- De meta-description draagt er niet aan bij om beter gevonden te worden. Toch hecht Google er waarde aan. Net zoals de bezoeker die op het beste zoekresultaat klikt. Zorg voor een aantrekkelijke meta-description en gebruik ook hierbij het zoekwoord.
Hierboven ziet u een voorbeeld van een analyse door de Yoast SEO plugin. Voor een van onze klanten hadden wij een blogpost geschreven over “speeltuinen in de Achterhoek”. Met deze blogpost stonden wij op de eerste pagina in Google en zorgden wij voor veel verkeer naar de website. Doordat niet elk bolletje groen kleurt, zou de content nog beter geoptimaliseerd kunnen worden. De analyse geeft bijvoorbeeld aan dat het trefwoord maar één keer in de tekst werd gevonden. De analyse van de SEO plugin houdt echter geen rekening met variaties (bijvoorbeeld speeltuin in de Achterhoek), waardoor dit overzicht een klein vertekend resultaat kan geven. Daarnaast is het belangrijk dat u het focus keyword niet te vaak gebruikt. Hiermee voorkomt u “keyword stuffing” en het gebruikt van onjuiste zinsconstructies.
De leesbaarheid van uw content optimaliseren
Naast de SEO analyse controleert de SEO Yoast plugin tegenwoordig ook de leesbaarheid van uw content. Deze controleert onder andere of:
- Uw paragrafen en zinnen niet te lang zijn
- U genoeg overgangswoorden gebruikt
- U één of meerdere tussenkoppen gebruikt
Daarnaast wordt uw content beoordeeld aan de hand van de “Flesch Reading Ease” test. Deze test meet hoe eenvoudig het is voor lezers om uw content te lezen. Het is niet precies duidelijk of een leefbaarheidsscore invloed heeft op uw ranking, maar wij kunnen het ook van een andere kant bekijken. Een moeilijk te lezen tekst zal vaak niet tot het einde worden gelezen en dit kan een negatieve invloed hebben op het succes van uw website.
Is content optimalisatie alleen genoeg?
Zoals we aan het begin al hebben verteld is de WordPress SEO plugin enkel een hulpmiddel. Wanneer u voor een bepaald zoekwoord kiest, betekent het dus niet dat u hier op gevonden wordt. Niet alleen het zoekwoord in het artikel gebruiken is bepalend. Het krijgen van inkomende links en shares op social media of het plaatsen van interne en externe links in uw pagina mag u ook niet vergeten. Een WordPress site optimaliseren kost veel tijd en vergeet niet: hoe meer sterke pagina’s, hoe beter. Wees daarnaast geduldig! Twee of drie goed geoptimaliseerde artikelen zullen niet direct een gigantisch verschil maken!
Content optimalisatie is noodzakelijk wanneer u beter gevonden wil worden in de zoekmachine. Neem contact op als wij een zoekwoorden onderzoek voor u mogen uitvoeren of als u op zoek bent naar teksten die goed scoren in Google.
Gepubliceerd in: Website optimalisatie