Heb je plannen om je producten of diensten (ook) online te verkopen, maar is je webshop idee nooit van de grond gekomen omdat de kosten voor het opzetten van een webshop te hoog lijken? Afhankelijk van je eigen kennis en ervaring is het maken van een webshop met iDEAL vaak minder kostbaar dan veel ondernemers denken. Welke mogelijkheden er voor een eigen webshop zijn, lees je in onze blogpost over het maken van een webshop met iDEAL.

Welke opties zijn er voor een webshop?

Je kan op verschillende manieren een webshop beginnen. Via een webshop provider of met behulp van je eigen website. Beide opties hebben voor een nadelen. 

Snel starten via een webshop provider

Je webshop starten zonder investering voor een klein bedrag per maand lijkt erg verleidelijk. Maar is het echt zo voordelig?

Voordelen

  • Geen of lage opstartkosten, bij veel providers betaal je alleen maar een maandbedrag
  • Geen omkijken naar hosting, backups en onderhoud
  • Direct starten, je hoeft niet te wachten tot je shop is gebouwd. 

Nadelen

  • Minder keuzevrijheid qua functies en aansluitingen met externe partijen
  • Maatwerk is niet mogelijk of erg kostbaar
  • Overstappen naar een andere provider of oplossing betekent een compleet nieuwe webshop beginnen.

Onafhankelijk zijn door je webshop “zelf” te hosten

Door je shop zelf te hosten ben je niet afhankelijk van één service provider. Je kiest zelf je webhosting, service partners en platform. Maar er zijn niet alleen voordelen…

Voordelen

  • Je webshop is van jezelf, je kan (bijna) alle kanten op
  • Meer extra modules zijn mogelijk en vaak voordeliger
  • Mogelijk om van provider of aanbieder te wisselen

Nadelen

  • Jij of je webbouwer zijn zelf verantwoordelijk voor de updates en onderhoud
  • Je moet regelmatig website updates (laten) uitvoeren
  • Je shop moet eerst worden gebouwd voordat je kan beginnen

Je ziet: voor beide opties zijn er voor en nadelen. Welke optie voor jou het beste is, heeft te maken met je plannen en natuurlijk ook het budget. 

Voor de juiste keuze kan je misschien gelijk iets meer aan de toekomst denken. Denk je dat je webshop (bij success) qua functies en complexiteit zal veranderen? Neem dat dan mee bij je keuze. Van platform of provider wisselen is nooit voordelig, 

Wat heb je verder nog nodig voor een webshop met iDEAL?

Op het moment dat je een webshop platform hebt gekozen, kan je in principe beginnen met het invoeren van productteksten, afbeeldingen en andere content. Vergeet daarnaast niet het volgende:

  • Domeinnaam – Kies je voor een webshop provider, dan bestaat er vaak ook de optie om een (sub)domein van deze provider te gebruiken. Gebruik altijd je eigen domeinnaam zodat je je te allen tijde kan migreren naar een andere oplossing. Zonder eigen domein laat je ALLES achter.
  • Verkoopvoorwaarden voor webshops – Op het moment dat je online wil verkopen, is het belangrijk dat je dit volgens de regels doet. Het uitwerken van eigen voorwaarden kan kostbaar zijn. Wil je hier besparen? Kies dan de voorwaarden van een webshop keurmerk, zij hebben voorwaarden die voor de meeste shops toereikend zijn.
  • Payment service provider – Voordat je begint met verkopen wil je natuurlijk ook online betalingen ontvangen. Kies een payment service provider die iDEAL, Creditcards, Bancontact, PayPal, etc. mogelijk maakt. Wij adviseren Mollie omdat zij naast de lage transactiekosten geen vaste kosten vragen. 
  • Transporteur – In veel gevallen worden standaard pakketjes verstuurd en daarvoor is het niet zo moeilijk om een passende verzendpartner te vinden. Ben je van plan om grotere pakketten of speciale vracht te verzenden? Dan moet je toch een passende partner zoeken. Vergeet ook niet om over retouren na te denken wanneer je een transporteur kiest. Wat kunnen zij voor je doen en wat zijn de kosten?
  • Voorraadbeheer – Natuurlijk heb je al producten, anders zou je niet beginnen met een webshop. Heb je er ook aan gedacht hoe jij je voorraad kan managen? Heb je naast de webshop nog een fysieke winkel? Dan moet de voorraad van beide verkoopkanalen wel samen lopen. Je wil tenslotte geen nee verkopen wanneer voor een bestelling de voorraad toch uitgeput lijkt te zijn.

Hoe kan je het beste de iDEAL betalingen regelen?

Wij adviseren altijd om een Payment service provider te kiezen. De betere providers hebben naast een goed aanbod aan betaalmethoden ook een perfect werkende aansluiting voor je webshop. Wij werken het liefst samen met Mollie. Het aanvragen van een gratis account is snel gebeurd en iDEAL betalingen kosten maar € 0,29 per succesvolle transactie.

iDEAL betalingen regelen via Mollie

Je iDEAL betalingen via Mollie regelen is voordelig en vrij eenvoudig. Vooral wanneer je webshop met WooCommerce is gebouwd, zijn het maar deze stappen:

  1. Registreer je gratis Mollie account.
  2. In je Mollie account maak je dan een website profiel aan en kies de gewenste betaalwijzen.
  3. Installeer de WooCommerce plugin Mollie payments.
  4. Kopieer de API key (productie) vanuit je Mollie account en plak deze in de instellingenpagina van WooCommerce (WooCommerce > Instellingen > Mollie-Instellingen).

Vanaf dit moment staat je webshop klaar om betalingen via iDEAL te ontvangen. Om je betalingen uitgekeerd te krijgen is het wel nodig dat je alle vereiste documenten via je Mollie account upload. Mollie zal dan binnen enkele dagen je website controleren en je account compleet activeren. 

Voor de goedkeuring is het belangrijk dat je op de website je adres, KvK nummer, privacyverklaring en voorwaarden zichtbaar plaatst.

Welke kosten heb ik met een webshop?

Starten met je webshop met iDEAL is niet gratis. Er zijn eenmalige kosten, maar vooral ook doorlopende kosten en zelfs kosten die nodig zijn om überhaupt te kunnen verkopen. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende kosten voor je webshop. 

  • Kosten voor het maken van je webshop – Je initiële investering voor een nieuwe webshop. Afhankelijk van je wensen kan je webshop enkele duizend euro kosten, maar het kunnen ook tienduizenden euro’s zijn.
  • Kosten voor iDEAL – Deze zijn makkelijk: Bij Mollie € 0,29 per succesvolle transactie.
  • Kosten voor de promotie van je webshop – Deze kosten worden snel vergeten. Dat je een webshop hebt, wil namelijk niet zeggen dat je ook verkopen hebt. Reserveer genoeg geld voor bijvoorbeeld (online) advertentie campagnes.
  • Kosten voor het onderhoud van je website – Kies je voor een self-hosted webshop, dan moeten er regelmatig updates worden uitgevoerd. Dit soort onderhoud kost tijd en vaak dan ook geld.
  • Kosten voor het verzenden van je producten – Naast de verzendkosten, heb je natuurlijk ook te maken met kosten voor de verpakking. Vergeet ook niet de kosten voor eventuele retouren.

Verder zijn er nog andere kosten. Bijvoorbeeld de kosten voor het schrijven van webteksten en voor het maken van productfoto’s. Elke handeling die je zelfs niet wil/kan uitvoeren zal geld kosten.

Veelgestelde vragen

Kan ik iDEAL ook via mijn bank aansluiten?

Ja dat kan, maar er zijn maar weinig uitzonderingen waar wij dit adviseren. Eén daarvan zou kunnen zijn: Duizenden iDEAL transacties waarbij de betalingen van klanten ook gelijk aan het klant account moet worden gekoppeld.

Uitzondering voor Rabobank klanten: Gebruik je nog andere betaalsystemen voor bijvoorbeeld PIN transacties via de terminal in je winkel? Dan is de Omnikassa van de Rabobank misschien een goede keuze.

Is er ook een gratis webshop met iDEAL?

Nee, in principe niet. Bij een aantal webshop diensten is er een proefperiode, maar deze is zo kort dat je daarmee geen resultaten kan boeken. Je kan op zoek gaan naar gratis hosting en daar je eigen webshop hosten (met bijvoorbeeld WooCommerce), maar ook dat is voor de meeste ondernemers niet aan te bevelen. Het onderhouden van een webshop kost gewoon geld.

Gepubliceerd in: E-commerce tips