“Wat kost een website”, is een veelgebruikte zoekcombinatie waarop gezocht wordt in Google. Schijnbaar vinden veel ondernemers het lastig in te schatten wat een website nou echt mag kosten. Al die verschillende aanbieders maken het je ook niet makkelijk. In principe kost het maken van de website zelf niet zoveel geld. Voor 1000 tot 2000 euro krijgt je een goede website, maar dit bedrag geeft een vertekend beeld van de werkelijke kosten van een website. Want hoe zit het met de kosten daarna? Tegen onze klanten zeggen wij altijd dat een website nooit helemaal af is.

Wil je een webshop beginnen? Lees dan onze artikel Wat kost een webshop.

Hoe worden de kosten voor je website bepaald?

De kosten voor een website hangen af van allerlei factoren. Dit maakt het voor ons moeilijk om één prijs voor je te noemen. De kosten van een bedrijfswebsite hangen af van:

  • De grootte
     Uit hoeveel verschillende pagina’s moet jouw website bestaan. Verkoop je ook producten via de webshop?
  • Jaarlijkse kosten
    Onder andere webhosting, SSL certificaat, website onderhoud en domeinnaamregistratie.
  • Uniek design of premium template
    Is een aangepast template voldoende of moet de website speciaal voor jouw worden ontworpen?
  • Je wensen/flexibiliteit
    Het integreren van sommige functies in je website kan erg kostbaar worden. Daarom kan je websitebouwer soms met andere voorstellen komen, die voordeliger zijn maar niet direct aansluiten bij wat je in gedachten hebt. Ga je ook hiermee akkoord of moet jouw website precies volgens je wensen worden gemaakt, ook als hierdoor de kosten veel hoger worden?
  • Hoeveel tijd je zelf investeert
    Wil je zelf de teksten schrijven, de content invoeren en de juiste afbeeldingen of foto’s aanleveren? Dan zullen de kosten vanzelfsprekend lager uitvallen.

Op basis van deze (en andere) factoren wordt door de website bouwer een offerte opgesteld voor de eenmalige kosten. Of je dit bedrag dan hoog vindt, zal met name van je eigen verwachtingen afhangen, maar deze eenmalige kosten geven alleen aan wat jouw website op de korte termijn kost.

Wat kost een website dan op de lange termijn?

Worden de kosten van een nieuwe website alleen gebaseerd op de aanschafprijs? Dan zal dit een vertekend beeld geven van de werkelijke kosten. De tijdsinvestering en jouw commitment op de lange termijn zijn bepalend voor het succes van je website en mogen daarom niet worden vergeten. Kosten worden gemaakt, wanneer je investeert in:

  • Content creatie
    Interessante blogposts en sterke landingspagina’s dragen bij aan een betere vindbaarheid in zoekmachines en/of meer conversies.
  • Zoekmachine optimalisatie
    Je website wordt helaas niet zomaar in Google gevonden. Door te werken aan de autoriteit van je website, kan jij de website rankings verbeteren en bezoekersaantallen vergroten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan link building door het plaatsen van gastblogs.
  • Website promotie
    Meer bezoekers, engagement en verkopen? Adverteren, Social Media marketing en e-mailmarketing dragen bij aan meer bekendheid en dus ook meer bezoekers.

Rekenvoorbeeld: “Wat kost een website”

Het rekenvoorbeeld biedt een kostenoverzicht voor een “normale” WordPress website met ~10 pagina’s. De bedragen zijn gebaseerd op het gemiddelde van diverse opdrachten die wij in het verleden hebben uitgevoerd. De kosten voor de webteksten zijn niet van toepassing, indien je deze zelf kan aanleveren. Wij adviseren om deze als nog te redigeren, zodat je website een grotere kans in de Google zoekresultaten heeft.

Eenmalige kosten voor de website

Premium website template €55,00
Website bouwen (op basis van de template) €1250,00
Zoekwoordenonderzoek (start) €450,00
Webteksten schrijven (voor 10 pagina’s) €900,00

Doorlopende kosten per jaar

WordPress webhosting (incl. 2 keer onderhoud van 1 uur) €300,00
Domeinnaamregistratie (1 .nl domeinnaam) €15,00
SSL certificaat €39,00
E-mailmarketing account (bijvoorbeeld MailerLite, per maand) €20,00
Google Ads (advertentiekosten per maand) €250,00

Minimale tijdsinspanning per maand

Google Ads campagne (onderhoud en optimalisatie) 4 uur
Maandelijks contentcreatie (blogposts en social media berichten) 8 uur
Maandelijks één nieuwsbrief versturen 4 uur
Website optimaliseren, monitoren en teksten bijwerken 8 uur

Niet alle onderdelen zullen voor je eigen situatie van toepassing zijn. De kosten voor online marketing zullen afhangen van je plannen. Denk er wel aan dat deze kosten een inspanning nodig zijn om je website actueel te houden en de bezoekersaantallen te vergroten. Voor andere soorten websites, bijvoorbeeld webshops, zullen er nog extra kosten bij komen en is de tijdsinspanning veel groter. De genoemde bedragen en cijfers zijn een indicatie en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Heeft elk bedrijf een website nodig?

De kosten voor een website bestaan dus uit twee delen: de kosten voor de aanschaf en de kosten om je website succesvol te maken. Wanneer je niet wil investeren in het laatste, kan jij je beter afvragen of je wel een website nodig hebt. Wanneer je niet van plan bent om je website van 1000/2000 euro te blijven verbeteren of promoten, dan kan 2000 euro voor een website al veel geld zijn.

Vergelijk de kosten van online en offline promoties

Of een website veel geld kost, zal afhangen van je eigen verwachtingen. Echter, wanneer de kosten voor een website worden vergeleken met de kosten voor offline promotiemateriaal, dan is een website meestal voordeliger. Offline promotiemateriaal moet telkens opnieuw worden gemaakt en alleen een kleine wijziging kan al veel geld kosten. Daarnaast heeft een website als voordeel, dat je veel meer informatie aan de lezer kan verstrekken. Een flyer is veel beknopter en kan daardoor niet de complete informatie bieden. Natuurlijk hoef je niet tussen beide vormen van communicatie te kiezen en kan juist de combinatie meer resultaten opleveren.

Ook jouw klanten zijn online en vandaag is de ontwikkeling van een website vaak veel voordeliger dan bijvoorbeeld een flyer.

Word-of-mouth is toch voldoende?

Deze goedkoopste vorm van promotie is erg krachtig en kan zelf meer klanten opleveren dan een website die goed wordt gevonden. Natuurlijk kan een website word-of-mouth ook versterken. Nadat een potentiële klant van zijn vriend of buurman heeft gehoord dat jij de het product/dienst levert, zal hij jouw website via Google proberen te vinden. Het zou dan jammer zijn als je geen website hebt!

Bij finalwebsites weten wij wat een website écht kost en vertellen wij de klant eerlijk wat hij van zijn website kan verwachten. Een goede website is niet in één dag gebouwd en vraagt om meer dan een startbedrag. De tijdsinvestering én commitment zijn de daadwerkelijke kosten.

Gepubliceerd in: Website beginnen