Dit keer een ander soort blogpost dan je van ons gewend bent! Voor deze blog stelden wij onze klanten namelijk de vraag: ‘wat wil je écht nog weten voordat het jaar voorbij’. Onze selectie van de meest interessante vragen (+ antwoorden) vind je in deze blogpost.

Sommige vragen zijn best specifiek, maar wij hebben geprobeerd om een zo breed mogelijk antwoord te geven, zodat ook andere online ondernemers ermee aan de slag kunnen!

Is het noodzakelijk dat ik oude artikelen van tijd tot tijd ga bijwerken?

Vraag van Jeroen (Modern Myths)

Voor deze vraag hebben wij eigenlijk één héél duidelijk antwoord: jazeker! En wel om de 3 onderstaande redenen:

  • Er komt concurrentie bij, waardoor jouw artikel misschien minder goed wordt gevonden. Meer recente content kan door Google bovendien als relevanter worden gezien.
  • Je artikel wordt na verloop van tijd minder relevant. Bijvoorbeeld door nieuwe ontwikkelingen of trends.
  • Je bent niet meer tevreden met het resultaat. Je wordt immers ook beter in het schrijven van blogposts.

Daarnaast zijn er natuurlijk altijd artikelen die na verloop van tijd gewoon niet meer worden gelezen. Het zou jammer zijn als je deze artikelen voor niets op je website hebt staan. Dan kan je ze veel beter updaten en de kans vergroten dat ze wél weer worden gelezen (en gevonden)!

Wat je kan doen om je blogpost te verbeteren

Vaak merken wij dat als wij zelf een oude blogpost gaan updaten, dat wij toch het gehele artikel veranderen. Maar misschien zijn een aantal verbeteringen al wel voldoende in jouw situatie. Hieronder een aantal dingen die je kan doen (mits je dit nog niet hebt gedaan) om je oude content beter te maken:

  • Voorbeeld of casestudy toevoegen. Op veel websites kom je dezelfde content tegen. Soms in een iets ander jasje, maar vaak geven veel websites dezelfde soort tips. Wat je echter niet vaak tegenkomt zijn goed uitgewerkte voorbeelden, die echt duidelijk aan de bezoeker laten zien hoe iets moet!
  • Veelgestelde vragen toevoegen. Een mooie manier om je content af te sluiten is met een aantal veelgestelde vragen. Handig om de vindbaarheid van je blogpost te verbeteren, maar ook ontzettend waardevol voor je bezoeker.
  • Blogpost optimaliseren voor één (of twee of drie gerelateerde) zoekwoorden. Om ervoor te zorgen dat je content goed vindbaar is in Google, is het belangrijk dat je een zoekwoorden onderzoek uitvoert en vervolgens je content optimaliseert voor deze zoekwoorden.
  • Blog structuur veranderen, zodat deze beter leesbaar is voor de bezoeker. De structuur van je blogpost kan echt een groot verschil maken en ervoor zorgen dat je bezoekers meer van je blogpost lezen. Ook een duidelijke opmaak van je structuur, dus het gebruik van headings, bullet points en dikgedrukte teksten, maakt je content duidelijker.
  • Een nieuwe invalshoek kiezen, zodat de blogpost beter past bij de zoekintentie van de bezoeker. Een ingrijpende manier om je content te wijzigen is door een hele nieuwe invalshoek te kiezen. Dit kan bijvoorbeeld extra belangrijk zijn als de zoekintentie van de bezoeker anders is, dan jij in eerste instantie had gedacht. Heeft een pagina veel bezoekers, maar is de tijd die bezoekers op deze pagina spenderen erg kort? Dan kan dat betekenen dat je misschien niet de juiste invalshoek voor je artikel hebt gekozen. Bezoekers verwachten immers iets anders dan dat ze te zien krijgen. Je kan de invalshoek wijzigen door bijvoorbeeld een ander soort blogpost te schrijven, denk bijvoorbeeld aan een handleiding, een vergelijking of een uitgebreide review.

Zelf updaten wij ook regelmatig onze oude blogposts. Zo hadden wij een blogpost op SuperBlogger met tips voor het maken van een over ons pagina. Deze heeft van de zomer een update gehad. Zo hebben wij de hele invalshoek gewijzigd (van tips naar een uitwerking van verschillende voorbeelden), extra zoekwoorden toegevoegd en een infographic gemaakt.

Het resultaat: na 4 maanden staan wij met de blogpost op positie 1 voor het zoekwoord ‘over ons pagina’ en lezen per week zo’n 200 mensen onze blogpost. Terwijl de blogpost daarvoor helemaal geen bezoekers heeft opgeleverd!

Over ons pagina resultaat in Google Search Console

Hoe de “Over ons pagina” blogpost scoort in Google

Hoe kan ik een enquête maken voor mijn klanten of relaties.

Vraag van Matthijs (Protestantse Kerk Amsterdam)

Een enquête is een super goede manier om belangrijke informatie over je doelgroep of dienstverlening te verzamelen. Bovendien zijn er verschillende gratis tools beschikbaar die je kan gebruiken.

Een daarvan is natuurlijk Google Forms. Daarmee kan je snel en gratis een enquête maken voor je (potentiële) klanten. Ook zijn er WordPress contactformulier plugins beschikbaar, waarmee je enquêtes zou kunnen maken. Maar de enquête functies zitten vaak in het duurste pakket, waardoor dit niet de meest voordelige optie is.

Nog een andere manier om enquêtes via je website af te nemen is via Continually. Dit is eigenlijk een soort chatbot. Maar je kan de tool ook gebruiken om vragen te stellen aan bezoekers van je website. Zie hieronder hoe wij Continually bijvoorbeeld gebruiken:

Continually op SuperBlogger

Als je aan de slag gaat met het maken van een enquête, dan hebben wij nog een aantal tips voor je:

Bepaal eerst het doel van de enquête en daarna pas de vragen (tip 1)

Waarschijnlijk heb je al wel een aantal vragen in je hoofd die interessant kunnen zijn voor de enquête. Maar dragen deze vragen ook echt bij aan dat wat jij wil weten? Bepaal daarom eerst het doel en formuleer duidelijk je onderzoeksvraag. Bedenk daarna pas de enquête vragen, zodat deze ook echt je onderzoeksvraag beantwoorden.

Stel je ziet dat bezoekers vaak je productpagina’s bekijken, maar zelden tot een verkoop overgaan. Met een aantal vragen, zou je erachter kunnen komen wat de oorzaak hiervan is. Voor de vragen hou je vervolgens rekening met al deze verschillende mogelijkheden. Zo zou je vragen kunnen stellen over wat mensen belangrijk vinden bij het product, hoe ver in de toekomst ze een aankoop denken te plaatsen en wat ervoor zorgt dat ze nog twijfelen. Met Continually zou je deze vragen aan je doelgroep kunnen stellen. Zo zou je een trigger kunnen inschakelen bij een X aantal pagina bezoeken om je hulp aan te bieden.

Maak een enquête met maar één doel (tip 2)

Het lijkt heel fantastisch om een grootschalig onderzoek op te zetten en in één keer zoveel mogelijk vragen te stellen aan je (potentiële) klanten. Dit heeft echter twee nadelen.

Ten eerste is de kans kleiner dat mensen mee willen doen als ze veel vragen moeten beantwoorden of ze stoppen voordat de enquête is afgerond. Daarnaast is de kans groter dat je vragen gaat stellen die (op dit moment) helemaal niet relevant zijn. Het is veel efficiënter om meerdere, korte enquêtes te maken en deze van tijd tot tijd te verspreiden onder je doelgroep.

Vertel wat het oplevert voor de klant om deel te nemen (tip 3)

Deel met je klant of bezoeker waarom het zo belangrijk is dat hij of zij deelneemt aan jouw enquête. Wat wil je met de informatie bereiken en welke meerwaarde heeft dit voor de klant? Daarnaast kan je ook het aantal deelnemers verhogen door een beloning voor de deelname weg te geven. Dit kan korting zijn, maar ook een (digitaal) cadeautje.

Wat kan je met behulp van enquêtes onderzoeken?

Vaak wordt een enquête ingezet om de tevredenheid met de service, dienst of product te meten. Maar je kan op nog zoveel meer manieren een enquête inzetten voor je bedrijf. Bijvoorbeeld voor:

  • De kenmerken van je doelgroep. Wie zijn ze, hoe zijn ze op je website terecht gekomen, waar willen ze je aanbod voor gebruiken?
  • Naar welke informatie je doelgroep op zoek is. Met welke verwachtingen zijn ze op de pagina terechtgekomen?
  • Voorkeuren voor producten of diensten. Welke ideeën voor een nieuw aanbod vindt je doelgroep het meest aansprekend?
  • Hoe bezoekers je product gebruiken. Waarvoor of op welke manier gebruiken ze je product? En zijn er nog dingen (bijvoorbeeld functies) die ze missen?
  • Het gebruik van je website. Worden alle vragen beantwoord? Kunnen mensen de informatie snel vinden? Of is er nog informatie die op de website ontbreekt?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn website beter wordt gevonden dan de andere websites in mijn branche?

Vraag van Didy (Bladmuziekplus)

Wil je beter worden gevonden dan je concurrenten, dan raden wij je aan om in te zetten op content marketing. Dat is toch de meest voordelige manier om je vindbaarheid voor de lange termijn te verbeteren!

Hieronder 3 tips om zo snel mogelijk te kunnen profiteren van een betere vindbaarheid:

Creëer meer content over jouw niche onderwerp (Tip 1)

Hoe meer content je maakt over één onderwerp, des te groter de kans dat Google jouw website als een autoriteit gaat zien. Het is wel belangrijk dat je niet steeds een artikel voor hetzelfde zoekwoord schrijft. Kies voor zoekwoorden die met elkaar te maken hebben. En creëer vervolgens unieke content voor al deze zoekwoorden.

Stel je bent een cateringbedrijf en wil gevonden worden op ‘catering kerst‘. Dan kan je extra content maken voor de zoekwoorden: ‘hapjes voor kerst‘, ‘kerstdiner ideeën‘ en ‘kerstmenu 2020‘.

Richt je op long tail zoekwoorden (tip 2)

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die vaak uit meerdere zoekwoorden bestaan en daardoor minder zoekvolume hebben, maar vaak ook minder concurrentie. De kans om gevonden te worden, als je deze zoekwoorden in je content gebruikt, is dus veel groter, dan voor zoekwoorden waar wél veel concurrentie voor is.

Zeker in het begin, als je website nog niet veel autoriteit heeft, raden wij je aan om vooral je content op long tail zoekwoorden te optimaliseren.

Het zoekwoord ‘makkelijk kerstdiner voor 10 personen‘ dat goed is voor 480 maandelijkse zoekopdrachten, heeft ook veel minder concurrentie (difficulty 22), dan het zoekwoord ‘kerstdiner‘. Op deze laatste wordt wel 9500 keer per maand gezocht, maar door de hoge difficulty (43) is de kans klein dat je hoog in Google komt. Terwijl dat met long tail zoekwoorden wél kan lukken.

Maak de content die je al hebt, beter dan de content van je concurrentie (Tip 3)

Om beter gevonden te worden, betekent dat niet altijd dat je meer content moet maken. Het is net zo belangrijk om de content die je al hebt steeds beter te maken (zie de vraag van Jeroen).

Voeg extra waardevolle content toe aan al je pagina’s, zodat je niet alleen de vindbaarheid van je website verbetert, maar bezoekers ook beter helpt bij het maken van een keuze.

Zo kan je (bijna) altijd veelgestelde vragen toevoegen, extra informatie over het gebruik van je aanbod delen of de voordelen voor je bezoekers nog beter omschrijven.

Hoe ga ik om met blogposts die over een trend of seizoen gaat?

Vraag van Karin (Printcandy)

Seizoensgebonden content heeft zowel voordelen als nadelen. Een voordeel is natuurlijk dat je sneller bezoekers kan krijgen voor dit soort content. Zeker wanneer je al bereik hebt.

Een nadeel is natuurlijk dat de blogpost ook maar beperkt houdbaar is. De vraag is dan, moet je deze laten staan, updaten of toch maar verwijderen?

Als het echt gaat om seizoensgebonden content, bijvoorbeeld een blogpost die gerelateerd is aan de feestdagen, dan zal deze blogpost een jaar later vaak nog steeds relevant zijn. Een kleine update is dan waarschijnlijk al voldoende.

Heb je iets geschreven dat ging over één specifiek jaar (bijvoorbeeld een nieuwsartikel of een artikel met trends), dan wordt het lastiger. Een jaar later (of eerder) is je artikel al niet relevant meer.

Enkele tips hoe je hiermee om kan gaan:

  • Update het artikel elk jaar. Je kan ervoor kiezen om elk jaar het artikel te vernieuwen, zodat het weer relevant is. Maar dit kan erg veel tijd kosten. Wordt het artikel bovendien nauwelijks gelezen, dan is het maar de vraag of je die tijd wil investeren.
  • Schrijf de content met de intentie om het vervolgens te recyclen. Een goed voorbeeld is deze blogpost. Na een tijdje zal deze blogpost niet meer worden gelezen, omdat dit artikel niet geoptimaliseerd is voor een zoekwoord en daarnaast met verloop van tijd minder relevant wordt. Tenminste in de huidige vorm. Maar de blogpost is ook zo geschreven, dat wij alle losse vragen weer voor nieuwe blogposts kunnen hergebruiken. Denk er dus alvast over na wat je met je seizoensgebonden content nog meer zou kunnen doen.
  • Kies voor een andere contentvorm. Vind je het belangrijk dat al je blogposts up to date zijn en wil je niet elk jaar je blogpost te hoeven updaten? Kies dan voor een andere, snellere vorm van content. Zo kan je voor het onderwerp bijvoorbeeld wat social media posts, een video, een podcast of een nieuwsbrief maken.

Een laatste tip! Besluit je om toch een seizoensgebonden blogpost te schrijven en deze elk jaar te updaten? Vermeld dan NOOIT het jaargetal in de blogpost URL. Zo hoef je niet elk jaar de blogpost met een nieuwe URL te publiceren en kan je gewoon profiteren van de autoriteit van je huidige pagina.

Hoe kan ik mijn bestaande volgers/klanten betrekken bij een compleet nieuw project?

Vraag van Maartje (Nel Magazine)

Of je volgers van het ene project kan betrekken bij je nieuwe project, hangt heel erg af van de samenhang tussen beide projecten. Zie jij wel een (groot) aantal overeenkomsten, dan zijn er verschillende dingen die je kan doen. Hieronder een aantal ideeën:

  • Zorg ervoor dat jij het middelpunt bent van beide projecten. Zijn je volgers niet alleen betrokken bij je bedrijf, maar ook bij jou als persoon? Dan is de kans groot dat ze ook willen weten waar je nog meer mee bezig bent.
  • Communiceer duidelijk voor wie het andere project is en wat de overlap is tussen beide projecten. Een duidelijke communicatie is ontzettend belangrijk als je volgers wil overtuigen van de meerwaarde van je andere project. Leg daarom eerst uit waarom jij je andere project deelt met je doelgroep en daarnaast ook wat de meerwaarde is voor je volgers.
  • Betrek je doelgroep bij de ontwikkeling van het nieuwe project. Een nieuw project delen, kan al snel overkomen als promotie. Maar als je jouw volgers al betrekt bij de ontwikkeling ervan, vergroot je de bekendheid van het project, zonder deze overmatig te promoten.
  • Onderzoek of je doelgroep ook echt geïnteresseerd is in het andere project. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een kleine pilot groep. Deel je project met een kleine groep van je volgers en kijk hoe ze hierop reageren.
  • Geef iets extra’s aan je volgers of klanten. Zo kan je bijvoorbeeld korting geven of een extra (online) product aanbieden aan je al bestaande klanten. Met zo’n extraatje zullen ze zich speciaal voelen en misschien ook wel sneller tot actie overgaan!

Wat moet ik doen, zodat mensen over de grens mijn product (of dienst) willen kopen?

Vraag van Sytze (XLV Hosting)

Wil je jouw producten ook in het buitenland verkopen, dan is er één factor die wel een hele belangrijke rol speelt! En dat is vertrouwen. De klant in het buitenland moet het echt het gevoel krijgen dat je website betrouwbaar is en de gemaakte afspraken dus altijd worden nagekomen.

Wat kan je doen om vertrouwen uit te stralen?

  • Wees duidelijk over wie je bent. Als je producten naar het buitenland wil exporteren, is het nog belangrijker om je gezicht te laten zien op je website. Zo krijgen bezoekers ook echt de indruk dat ze een overeenkomst met een mens aangaan i.p.v. met een bedrijf.
  • Communiceer wat mensen kunnen doen bij klachten en retouren. Vertel duidelijk hoe dit wordt afgehandeld, zodat mensen niet voor verrassingen komen te staan.
  • Vermeld ook hoe lang het duurt totdat een vraag wordt beantwoord. Ben je niet in staat om binnen een paar uur te reageren, vertel dit dan ook op de website, zodat klanten niet ongeduldig worden als ze niet direct antwoord krijgen.

Je hele communicatie moet erop gericht zijn, dat je bezoeker het gevoel krijgt dat het wel goed komt!

Maak je wel kans om te concurreren met lokale bedrijven?

Daarnaast spelen verzendkosten en de levertijd ook een belangrijke rol. Duurt de verzending lang of zijn de verzendkosten hoog, dan is dit een extra drempel voor bezoekers om een product bij jou te kopen. Vooral als ze het product ook bij een lokaal bedrijf kunnen kopen.

Sommige producten zijn dan ook helaas niet geschikt om over de grens te verkopen. Onderzoek dus altijd of je idee wel kans van slagen maakt. Zowel qua logistiek, maar ook op basis van de hoeveelheid concurrenten.

Wat kan ik doen als ik het te druk krijg? Hoe kan ik werk uit handen geven?

Vraag van Janneke (Lumineus Design)

Te druk klinkt als een luxeprobleem, maar het kan je uiteraard in je werk heel erg belemmeren. De onderstaande tips kunnen je helpen om alles op een rijtje te krijgen!

Probeer de taken te delegeren, waarvan je weet dat ze te veel tijd en energie kosten wanneer je het zelf zou doen (tip 1)

Deze tip klinkt misschien logisch en waarschijnlijk heb je daar ook al zelf aan gedacht. Maar om stress te voorkomen raden wij aan om eerst de mensen te zoeken die jouw taken kunnen overnemen en daarna pas het werk daarvoor aan te nemen.

Uiteraard kan je in je eigen netwerk kijken, maar je kan ook eens via Google op zoek gaan naar kleine bedrijven of ZZP’ers die jou zouden kunnen helpen.

Kijk eens goed naar je eigen aanbod (tip 2)

Meer werk is niet altijd beter. Zeker niet als jij je teveel bezig houdt met werk dat je eigenlijk niet wil uitvoeren. Formuleer je aanbod en kijk eens hoeveel van je tijd je bezig bent met opdrachten die hier eigenlijk niet bij passen.

Om hier verandering in te brengen, is het goed om voor ogen te houden waar klanten je zoal voor kunnen inhuren en ook waarvoor niet.

Communiceer duidelijk naar je klanten wat je wel en niet doet (tip 3)

De laatste stap is dan om duidelijk naar je klanten te communiceren welke dingen je wel doet en wat niet. Wil je een keer een uitzondering maken, bijvoorbeeld omdat je er zin in hebt of wat extra werk nodig hebt voor die maand? Deel dan ook met je klant dat je die opdracht alleen voor deze ene keer doet. En dat jullie voor de volgende keer samen op zoek zullen gaan naar een andere partij die de opdracht dan op zich zal nemen.

Juist met een duidelijk aanbod zorg je ervoor dat je alleen wordt ingehuurd voor de opdrachten die je ook echt graag wilt doen!

Heb jij ook een vraag voor finalwebsites? Je kan deze altijd mailen naar advies@finalwebsites.nl Wie weet beantwoorden wij jouw vraag wel in de volgende blogpost.

Gepubliceerd in: Website optimalisatie