Veel ondernemers vinden het belangrijk om op social media aanwezig te zijn. Men probeert zijn volgers enthousiast te maken door producten te promoten, maar veel interacties vinden er niet plaats. Daarnaast groeit het aantal volgers ook niet bijzonder hard. Herkent u zich in dit verhaal en weet u niet (meer) wat u met social media aan moet? Wij delen in deze blogpost de risico’s en kansen bij het gebruik van social media voor bedrijven.
Voordelen van social media
Waarschijnlijk heeft u zelf wel een lange lijst met redenen waarom social media kan bijdragen aan het succes van uw organisatie. Hieronder ziet u een overzicht van de (volgens ons) belangrijkste voordelen:
- Goed voor reputatiemanagement. Social media is enorm geschikt om uw merk te positioneren. De foto’s die u met uw volgers deelt, vertellen als het ware uw corporate story. Geen lange en ingewikkelde verhalen, maar aansprekende afbeeldingen.
- U bereikt klanten op een persoonlijke manier. De kracht van social media voor bedrijven is eigenlijk de interactiviteit die tussen klant en organisatie plaats kan vinden. Dit zorgt ervoor dat klanten nauwer betrokken kunnen raken bij uw organisatie, zodat er een trouwe lange termijn relatie kan ontstaan.
- Reputatieschade voorkomen door tijdig te reageren. Zoals u weet worden er veel klachten op social media geplaatst. Door direct op klachten te reageren kunt u ernstige reputatieschade voorkomen.
- Social media draagt bij aan zoekmachine optimalisatie. Wordt uw website veel gedeeld op social media, dan kan dit een indicatie zijn voor Google, dat uw website populair en relevant is.
- Lagere marketingkosten en efficiënt adverteren. Social media biedt voordelige manieren van promotie. Naast het delen van content via uw eigen profiel, kunt u via social media efficiënt adverteren.
Social media voor bedrijven: de frustraties…
Heel leuk dat social media zoveel voordelen heeft, maar als het zo makkelijk zou zijn, was u vast niet op deze pagina beland. Eerlijk is eerlijk, social media kan voor veel frustraties zorgen. Bijvoorbeeld:
- Volgers krijgen uw berichten niet vaak genoeg te zien. Facebook’s algoritme en overvolle Twitter homepages zorgen ervoor dat niet elke volger uw berichten te zien krijgt.
- Volgers reageren niet op uw berichten. Ondanks alle tijd die u in social media investeert blijft het aantal interacties beperkt. Dit zorgt er o.a. op Facebook weer voor, dat minder gebruikers uw berichten te zien krijgen en u nog minder interacties met uw volgers krijgt.
- Het kost veel tijd om uw profiel bij te houden. Niet alleen het plaatsen van nieuwe berichten, maar ook het verzamelen van volgers en reageren op reacties kost tijd.
Op sommige dagen kan het aantal frustraties groter zijn dan de voordelen die u van social media ervaart. U vraagt zich dan misschien af: “waar doe ik het eigenlijk voor?” Veel grote bedrijven zijn enorm succesvol, maar u als kleine ondernemer bereikt nog geen fractie van dat succes. Het lijkt daarom misschien dat social media niet geschikt is voor uw kleine organisatie. Met de juiste social media marketing strategie kan social media ook voor uw organisatie voordelen opleveren.
Wie wilt u bereiken op social media?
De eerste vragen die u zichzelf moet stellen zijn: “wie wil ik bereiken en hoe ga ik deze social media gebruikers bereiken?” Het grootste deel van de social media gebruikers bestaat uit passieve gebruikers, die alleen berichten lezen.
“In most online communities, 90% of users are lurkers who never contribute, 9% of users contribute a little, and 1% of users account for almost all the action.” – JAKOB NIELSEN
Volgens de 90-9-1 regel (waarvan u misschien al eerder heeft gehoord) bestaat deze groep, die alleen maar consumeert, uit 90% van het totaal aantal gebruikers. 9% is wel actief, maar alleen door te contribueren aan al bestaande content. Terwijl maar 1% ook daadwerkelijk nieuwe content creëert. Voor uw succes is het belangrijk dat u al deze gebruikers bereikt. Niet alleen de 1%, maar ook de 90% die net zo goed uw (potentiële) klanten kunnen zijn.
Social media activiteit stimuleren
Om de activiteit op social media (ook wel COBRA’s genoemd) rondom uw merk te stimuleren is het belangrijk om te weten welke motieven hiertoe aanzetten. Drie onderzoekers aan de universiteit van Amsterdam hebben onderzocht welke motieven de 3 soorten gebruikers hebben:
- Consumeren (90%): informatie vinden, entertainment, beloning
- Contribueren (9%): persoonlijke identiteit, sociale interactie, entertainment
- Creëren (1%): persoonlijke identiteit, sociale interactie, empowerment, entertainment
Muntinga, D. G., Moorman, M., & Smit, E. G. (2011). Introducing COBRAs: Exploring motivations for brand-related social media use. International Journal of advertising, 30(1), 13-46.
Uit het onderzoek blijkt dus dat met name de social media gebruikers die alleen consumeren andere motieven hebben dan de social media gebruikers die contribueren en creëren. De grote meerderheid (de 90%) kunt u bereiken door informatieve content, leuke content en winacties te delen. Welke posts dan leuk en informatief worden gevonden, zal blijken uit de interacties met de social media gebruikers die contribueren en nieuwe content creëren. Deze 10% is noodzakelijk voor het bereiken van de 90%, het krijgen van interacties en het ontwikkelen van succesvolle social media campagnes.
Relevant volgers bereiken
Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, is het dus belangrijk om u te richten op de 10% actieve gebruikers. Deze zullen vanuit hun eigen interne motivatie content over uw organisatie met hun groep delen. Gebruik onze tips om uw bereik te vergroten:
- Werk samen met andere bedrijven. Een samenwerking met een andere organisatie kan nieuwe volgers opleveren die u anders niet zou bereiken.
- Analyseer wat werkt. Plaats meer berichten waarvan u weet dat gebruikers erop reageren.
- Start een samenwerking met social influencers. Door hun grote bereik en bekendheid zijn social influencers uitstekende ambassadeurs voor uw organisatie. Let wel op! Werk alleen samen met influencers die echt bij uw organisatie passen.
- Vind uw nieuwswaarde. Wilt u dat consumenten iets over uw organisatie zeggen. Creëer dan content die interessant is voor uw lezer.
- Kies het juiste netwerk. Om uw doelgroep te bereiken is het natuurlijk belangrijk dat u het netwerk kiest waar uw potentiële klanten ook daadwerkelijk actief zijn.
Wanneer welk netwerk?
Voor het online succes van uw organisatie is het dus belangrijk dat u op het juiste netwerk aanwezig bent. Houd rekening met de volgende voorwaarden:
- Trends veranderen: het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk Facebook. Een aantal jaren geleden was Facebook nog erg populair onder jongeren. Inmiddels zijn jongeren massaal aanwezig op andere social media, bijvoorbeeld Instagram en Snapchat.
- Creëer unieke content voor elk netwerk: deel niet dezelfde berichten via al uw kanalen, maar bedenk juist een unieke strategie voor elk kanaal.
- Beperk het aantal kanalen. Heeft u geen tijd om zowel Facebook, als Instagram, als Twitter, als Pinterest te onderhouden? Begin dan met één social media netwerk en maak van deze een succes.
Kenmerken van social media kanalen voor bedrijven
|
|
|
|
Social media kunnen voor bedrijven dus voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Overleg op basis van het bovenstaande schema waar u aanwezig moet zijn als organisatie.
5 tips voor toffe social media profielen
Heeft u een social media profiel geopend? Dan wordt het tijd om volgers te verzamelen. Daarvoor is het belangrijk dat u regelmatig nieuwe en interessante content plaatst. De onderstaande tips kunnen u helpen bij het opzetten van een succesvol social media profiel:
- Alleen maar zenden heeft geen zin: de drijvende kracht achter social media is de interactie met de klanten. Wanneer u succesvol wilt zijn op social media, is het dus goed om de klant erbij te betrekken. Het is prima als u nieuwe producten plaatst, maar het is niet de bedoeling dat uw bedrijfspagina een reclamefolder wordt. Hou een verhouding aan van 20-80%, waarvan 20% het aantal voor reclame-uitingen is.
- Deel content van consumenten. Sturen klanten foto’s, hebben zij een blogpost over uw product/dienst geschreven of een review achtergelaten? Deel deze informatie dan op uw profiel. (Online) mond-tot-mond reclame is de meest succesvolle vorm van reclame.
- Experimenteer en meet wat werkt: probeer regelmatig andere soort content te plaatsen en houd goed in de gaten welke soort posts de meeste interacties losmaken.
- Stel vragen aan uw volgers. Het doel is om interacties te creëren tussen uw organisatie en de bezoeker. Stel regelmatig een vraag om het gesprek op gang te brengen.
- Deel waardevolle content, die uw volgers vrijwillig willen bekijken en delen. De content moet nuttig zijn, leuk zijn en eventueel de vragen beantwoorden die (potentiële) klanten hebben.
Adverteren op social media
Krijg u niet genoeg interacties los of heeft u nog te weinig volgers? Adverteren op social media is een goede manier om doelgericht bezoekers naar uw website te leiden, zonder eigen social media engagement. Met name Facebook is een goed kanaal om te adverteren, door het grote aantal (diverse) gebruikers. Adverteren op social media voor bedrijven is uitermate geschikt voor:
- Promoten van een webinar/workshop.
- Videocampagnes (voor korte video’s van ~30 seconden)
- Verzamelen van inschrijvingen voor uw nieuwsbrief (met behulp van een koppeling met Mailchimp)
- Winacties om meer volgers te krijgen.
- Product promoties (bijvoorbeeld in combinatie met een sample).
Ook voor advertenties geldt: het belangrijkste is dat het gaat om engaging content. Gebruik niet je online folder om te adverteren, maar creëer meerwaarde voor de social media gebruiker. Wanneer u een idee krijgt van de behoefte van uw potentiële klant op social media, kunt u pas echt succesvolle campagnes inrichten!
Social media inzetten voor uw organisatie?
Dat kan! finalwebsites werkt regelmatig samen met Tekstory voor content creatie, maar ook Social Media Marketing. Heeft u zelf geen tijd? Dan beheren wij uw Facebook en/of Instagram pagina.
Gepubliceerd in: Online marketing tips