Voor een goede vindbaarheid van je website in Google en andere zoekmachines moet je als site eigenaar hard werken. Naast het plaatsen van goede content en het promoten (linkbuilding) van je website kan je nog veel bereiken met een aantal aanpassingen aan je website. In dit artikel over SEO techniek voor WordPress websites vertellen wij je welke plugins en tools wij gebruiken en vooral hoe je de verschillende aanpassingen en acties kan uitvoeren.
SEO is niet alleen bedoeld voor het “beïnvloeden” van zoekmachines. Bijna alle aanpassingen zijn net zo belangrijk voor je bezoekers. Je kan Google dan ook beter zien als een kritische en belangrijke bezoeker…
De 3 pijlers van zoekmachine optimalisatie
SEO of zoekmachine optimalisatie is behoorlijk complex. Zo complex dat je misschien verschillende onderdelen moet uitbesteden omdat het je zelf niet lukt of omdat sommige taken erg tijdsintensief zijn. SEO wordt onderverdeeld in 3 pijlers:
Content
Kort gezegd de inhoud van je website of shop. Dat zijn niet zomaar de teksten, maar content geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord. Teksten die zijn geschreven voor je bezoekers én zoekmachines. Goede webteksten worden voor een betere vindbaarheid in Google steeds aangepast, zodat je pagina’s een betere positie in Google bereiken.
Autoriteit
Deze pijler is voor veel websites bijzonder lastig. Autoriteit wordt bepaald door onder andere links die naar je website verwijzen en hoe populair je website onder de internetgebruiker is. Omdat je geen invloed hebt op wat andere internetgebruikers doen, is het ook niet mogelijk om zomaar een bepaalde graad aan autoriteit te winnen. Het plaatsen en promoten van excellente content is een goed begin. Informatie die de bezoeker graag leest en deelt kan je helpen bij het bereiken van een betere autoriteit.
Techniek
Deze pijler krijgt vaak meer aandacht dan de andere twee, omdat het misschien het eenvoudigst lijkt. Bij SEO techniek is er vaak een duidelijk probleem of uitdaging, dat met de juiste middelen kan worden opgelost. Denk aan een goede sitestructuur, aansprekende page titels, een goede indexering door zoekmachines en structured data snippets. Al deze kleine verbeteringen dragen bij tot een beter vindbare website. Maar is het genoeg? Voor websites met weinig concurrentie misschien wel, maar de meeste websites zullen ook echt aan de andere 2 pijlers moeten werken.
Was dat het? Helaas niet, naast deze 3 pijlers is de gebruiksvriendelijkheid van een website ook erg belangrijk. Wanneer een bezoeker je website namelijk te snel verlaat, kan dit ook een negatief signaal voor Google of andere zoekmachines zijn.
In deze blogpost hebben wij het dus over “SEO techniek”. Dit lijkt complex, maar er zijn voor je WordPress website voldoende tools en plugins die je kunnen helpen.
Deze plugins en tools heb je nodig!
Voor het optimaliseren van de SEO techniek gebruiken wij een aantal WordPress plugins en online diensten van Google. Hiermee kan je de on-site SEO van je website beheren en monitoren.
SEOPress PRO
Plugin developer: SEOPress
Licentie of soort: Freemium
Prijs: € 45,- per jaar
WordPress heeft een aantal “SEO friendly” eigenschappen, zoals “keyword based” URL’s en canonical URL’s, maar zonder SEO plugin zal het je niet lukken om je website goed te optimaliseren. Er zijn verschillende plugins beschikbaar, maar wij raden SEOPress aan. Deze plugin heeft alle functies die je nodig hebt en met de Pro versie krijg je nog veel meer handig functies voor een laag bedrag per jaar.
WP Rocket
Plugin developer: WP MEDIA
Licentie of soort: Premium
Prijs: € 59,- per jaar
Zoals de naam al zegt, kan je met deze WordPress plugin je website zo snel maken als een raket! De plugin optimaliseert de statische bestanden (CSS en JS) van je website en HTML broncode. Natuurlijk biedt de plugin ook de mogelijkheid van een pagina cache. In onze WP Rocket review lees je meer over alle functies van deze plugin.
Broken Link Checker
Plugin developer: WPMU DEV
Licentie of soort: Cloud of lokaal
Prijs: Gratis
Hoe meer mensen aan je website werken, hoe groter de kans op “broken links”. Te veel niet werkende links kunnen voor zoekmachines (en bezoekers) een signaal zijn dat een website niet goed onderhouden wordt en dat wil je natuurlijk voorkomen. Er zijn verschillende broken link tools om je website te controleren, maar deze WordPress plugin is voor ons al jaren dé tool voor deze klus.
ShortPixel Image Optimizer
Plugin developer: ShortPixel
Licentie of soort: Freemium
Prijs: Vanaf $ 3,99 per maand
Afbeeldingen en vooral foto’s zijn qua bestandsgrootte de grootste bestanden binnen een website. Reden genoeg om hier extra aandacht aan te geven. Er zijn verschillende manieren om afbeeldingen te verkleinen, van de juiste afmetingen tot de conversie naar moderne bestandsformaten zoals WebP of AVIF. Met ShortPixel kun je deze taken volledig automatiseren.
Redirection
Plugin developer: John Godley
Licentie of soort: Gratis plugin
Prijs: € 0,00
Op het moment dat je website verandert, is het belangrijk dat je de vervallen pagina’s omleidt naar nieuwe pagina’s. Dat doe je natuurlijk voor zoekmachines en voor je bezoekers. Met de WordPress plugin Redirection kan je alle soorten redirects instellen. Daarnaast wordt dan bijgehouden hoe vaak zo’n redirect wordt gebruikt. Verder houdt de plugin ook bij welke niet bestaande URL’s door bezoekers en bots worden geraadpleegd.
Google Search Console
Plugin developer: Google
Licentie of soort: Online dienst
Prijs: Gratis
Deze online dienst van Google zit niet gelijk in je website, maar is gekoppeld. Je kan de Google Search Console of GSC zien als een soort SEO dashboard voor je website. Via GSC krijg je niet alleen inzicht over het zoekgedrag van bezoekers die via Google je website bereiken, maar je vindt er ook veel andere informatie over hoe je website het “doet” volgens Google. Deze informatie kan je dan weer gebruiken voor het verder optimaliseren van je website. GSC vertelt je ook wanneer er problemen zijn, zoals bijvoorbeeld 404 foutmeldingen.
PageSpeed Insights
Plugin developer: Google
Licentie of soort: Online dienst
Prijs: Gratis
Zoals de naam al zegt, kan je met deze online tool van Google de snelheid van je website in kaart brengen. Google PageSpeed Insights geeft je naast de gedetailleerde laadtijd informatie vooral ook advies op welke vlakken jij je website nog sneller kan maken.
Deze problemen wil je oplossen
Voor een website (met WordPress) is het belangrijk om een aantal acties uit te voeren waardoor de SEO techniek wordt verbeterd. Hieronder een lijst met de onderdelen waar je aan moet werken.
Website structuur en indexatie
Het bedenken van een sitestructuur is één van de eerste stappen binnen een website project. Met een goede website structuur zorg je namelijk ervoor dat bezoekers en ook zoekmachines de verschillende pagina’s makkelijk kunnen vinden. Voor zoekmachines geef je o.a. via de sitestructuur aan welke pagina’s belangrijk zijn zodat deze regelmatig worden geïndexeerd.
De sitestructuur bepaal je via het navigatie menu en je interne links. Heb je veel categorieën en sub pagina’s, dan is het vaak niet voordelig om hiervan de links allemaal in het navigatie menu te zetten. Hier plaats je wel de links voor de meest belangrijke pagina’s. De andere pagina’s kan je via een subpagina linken. Om zeker te zijn dat zoekmachines alle pagina’s kunnen indexeren, maak je gebruik van een XML sitemap. Deze kan je eenvoudig laten genereren via WordPress plugins, zoals SEOPress.
Deze functie houd automatisch bij welke pagina’s je in Google wil tonen (via index/noindex) en kan je ook complete type URL’s uitsluiten. Bijvoorbeeld de tags of categorieën wanneer deze geen unieke content bevatten.
Sinds versie 5.5 heeft WordPress ook een sitemap functie. Door een gebrek aan opties en functies, raden wij niet aan om deze te gebruiken. Vergeet niet om je XML sitemap bij Google Search Console aan te melden.
Documentstructuur
Net als een Word Document bestaat een webpagina uit verschillende kopjes, paragrafen, lijsten en quotes. Een duidelijke documentstructuur is juist belangrijk zodat de bezoeker je informatie eenvoudig kan opnemen en zo langer op je website blijft.
Hier een aantal kenmerken voor een goede documentstructuur.
- Gebruik kopteksten in de juiste volgorde H1 > H2 > H3 en gebruik de H1 maar één keer per pagina.
- Gebruik lijsten voor korte opstellingen (zoals deze hier)
- Maak je paragrafen niet te lang, deze zijn op mobiel moeilijk te lezen.
- Gebruik een makkelijk leesbaar lettertype en grootte voor desktop en mobiel. Misschien wil je ook de regelafstand vergroten.
- Gebruik genoeg witte ruimte tussen de paragrafen en kopteksten.
Met de content analyse van SEOPress heb je snel inzicht over de gebruikte kopteksten en een aantal andere elementen. Controleer even je document voordat je het publiceert.
SEO voor afbeeldingen
Je afbeeldingen kan je op verschillende manieren optimaliseren. Denk hierbij als eerst aan de ALT tag, die voor Google en slechtziende de inhoud van de afbeelding beschrijft en dat te zware afbeeldingen niet de laadsnelheid van je website beïnvloeden.
ALT tags gebruiken
Voer bij elke afbeelding een korte omschrijving voor de ALT tag in. Deze mag ook het focus zoekwoord bevatten of een aanverwant zoekwoord.
Tip! Gebruik voor nieuwe afbeelding de tekst voor de ALT tag als bestandsnaam. Deze wordt bij het uploaden van WordPress overgenomen. Voeg dan nog deze code toe aan het functions.php bestand van je thema en dan wordt de naam (zonder extensie) gelijk op de juiste plek gezet.
Ontbrekende afmetingen fixen
Voorkom dat afbeeldingen in je pagina worden geplaatst zonder de juiste afmetingen in de HTML broncode. WP Rocket heeft hiervoor een handige functie (via Instellingen > Media):
Te zware afbeeldingen kleiner maken
Te grote en zware afbeeldingen zijn de hoofdoorzaak voor een trage website. Met Shortpixel kan je elke afbeelding verkleinen zonder daarbij de kwaliteit te verminderen. Wil je nog een stap verder gaan, dan wil je misschien de nieuwe indelingen zoals WebP of AVIF gebruiken.
Met Shortpixel kan je dit volledig automatiseren. De plugin maakt de extra afbeeldingen aan en toont automatisch de afbeelding met de kleinste bestandsgrootte. Om dit werkend te krijgen, moet je hosting account deze afbeeldingsindeling wel ondersteunen.
Afbeeldingen pas laden wanneer deze in zicht komen
De laatste optimalisatie die je wil toepassen is LazyLoad. WordPress ondersteunt deze functie, maar wij geven de voorkeur aan de LazyLoad functie van WP Rocket. De opties hiervoor kan je vinden via Instellingen > Media.
SEO Titels en Meta data
Jaren geleden bestond SEO techniek vooral uit het schrijven (vullen) van de Meta Description en Meta Keywords. Vandaag tellen beide niet meer mee binnen het logaritme van Google. De Meta Description is nog wel nog belangrijk, omdat deze vaak wordt getoond in de zoekresultaten. Schrijf een goede SEO titel en meta-description om de kans te vergroten dat gebruikers op jouw resultaat in Google klikken.
Met SEOPress kan je beide invoeren en ook controleren hoe deze worden getoond in Google, voor zowel mobiel als desktop. Je kan ook de elementen van een pagina of post gebruiken (Titel, korte omschrijving, etc.), maar dat raden wij af. Heb je nog een beetje ruimte over binnen de SEO Title? Dan wil je misschien de site titel toevoegen.
Vergeet niet om de SEO titel van de homepage en de taxonomie archieven aan te passen. Vooral de archieven worden vaak niet ingevuld en dan tonen websites de standaard titels van WordPress.
Vind je het moeilijk om pakkende SEO titels en Meta Descriptions te bedenken? AI tools kunnen je hierbij helpen, lees hiervoor Sharon’s post Content maken met ChatGPT.
Uniek focus zoekwoord gebruiken
Het is de bedoeling dat je een bepaald zoekwoord maar voor één pagina op je website gebruikt. Hiermee voorkom je “keywoord kannibalisatie“. Misschien denk je nu: Wat kannibalen op mijn website? Ja, het gebeurt regelmatig dat 2 of meer pagina’s voor een bepaald zoekwoord worden getriggerd en Google niet de juiste of zelfs geen van de pagina’s in de resultaten toont. Het probleem lijkt erg op “duplicate content”, maar verschilt dan wel omdat in dit geval de pagina’s qua inhoud wel verschillend zijn.
Je kan dit probleem op dezelfde manier opsporen als bij “Duplicate content”. De oplossing is niet vergelijkbaar, omdat je hier de content zo moet herschrijven dat er een ander uniek (aanverwant) zoekwoord wordt gebruikt.
Vaak zijn er zoekwoorden die je allemaal met een uitbreiding voor verschillende pagina’s wil gebruiken. Zoals bijvoorbeeld: Nieuwsbrief, nieuwsbrief software, nieuwsbrief versturen en nieuwsbrief schrijven. In dit geval is het vooral belangrijk dat de pagina voor het zoekwoord “Nieuwsbrief” de belangrijkste pagina wordt. Dat wil zeggen dat deze pagina meer interne links krijgt en de andere pagina’s worden nooit met de linktekst “nieuwsbrief” gelinkt.
SEOPress (Pro) heeft een inhoudsanalyse tool waarmee je kan controleren of je artikel is geoptimaliseerd voor een specifiek focus zoekwoord (of doel trefwoord).
Content duplicatie
Wanneer zoekmachines op je website dezelfde informatie twee keer of vaker vinden, dan is de kans groot dat de juiste verkeerde pagina als “belangrijk” wordt gezien. Bij een WordPress website zijn dat vaak categorie- en tag-archieven of producten die behalve een bepaalde eigenschap geen andere unieke content bieden.
Dit soort problemen kan je via Google Search Console opsporen. Ga hiervoor bij “Prestaties” naar Zoekresultaten en klik dan de verschillende (belangrijke) zoekopdrachten aan. Wissel dan van het tabje “Zoekopdrachten” naar “Pagina’s”. Staan hier meerdere URL’s dan is de kans groot dat bij deze pagina’s content duplicatie van toepassing is.
In een aantal gevallen is het dan misschien beter om de “content duplicatie” pagina’s zo aan te passen, dat Google zelf herkent dat pagina’s wel verschillend zijn. Bij sommige pagina’s zal dat niet lukken, zoals bijvoorbeeld producten. Hier kan je dan beter een canonical URL opgeven.
De URL die je hier opgeeft is de “originele” pagina of de URL die je graag in de zoekresultaten wil zien verschijnen. Bij de pagina, die je hier hebt opgegeven, laat je dit veld vrij.
Naast de opgave van een canonieke URL kan je er soms ook voor kiezen om een pagina niet te laten indexeren. Dit doen wij bijvoorbeeld op onze website met de betaalpagina’s. Deze zijn voor de vindbaarheid in Google niet zo relevant.
Structured data snippets
Met behulp van structured data snippets kan je zoekmachines en andere online diensten meer informatie bieden over de inhoud en de structuur van je website.
Voor het “begrijpen” van de sitestructuur is het breadcrumb snippet erg belangrijk. Door de aanduiding van de categorieën kunnen zoekmachines de diepte en de relaties tussen pagina’s beter begrijpen. De structured data breadcrumbs moet je niet verwisselen met het broodkruimelpad dat eventueel via je WordPress theme wordt getoond.
Met de SEOPress plugin (PRO versie) kan je verschillende structured data snippets (schema’s) aan je website toevoegen. Naast de algemene snippets is er een functie voor het aanmaken van structured data snippets voor de verschillende soorten posts en pagina’s (artikel, cursus, recept etc.). Dit soort schema’s kan je voor bepaalde post typen standaard aanmaken of voor elke post handmatig kiezen. Afhankelijk van het soort schema moeten er extra gegevens worden ingevoerd. De gegevens worden dan vanzelf via de broncode getoond.
Voor webshops met WooCommerce wordt voor producten een structured data schema toegepast waar o.a. de prijs en de voorraadstatus worden aangeduid. Deze informatie wordt dan weer bij Google in de resultaten getoond.
Via de Google search console kan je de verschillende structured data vermeldingen controleren. Hier kan je ook zien welke snippets fouten bevatten of niet compleet zijn.
Redirects voor vervallen URL’s
Voor (bijna) elke website worden op een gegeven moment pagina’s verwijderd omdat deze niet meer relevant zijn. Dat is in principe geen probleem zolang je aan zoekmachines doorgeeft dat deze zijn vervallen of vervangende URL’s opgeeft. Doe je dat niet dan zullen voor deze oude URL’s een 404 fout worden gegeven. Om dit te voorkomen maak je een redirect aan met één van de volgende opties.
- De SEOPress functie voor redirects,
- Door de redirect instructies gelijk aan het .htaccess bestand toe te voegen
- De Redirection plugin
Wij gaan voor de laatste optie omdat deze niet alleen de redirect mogelijk maakt, maar ook informatie geeft wanneer er de laatste keer een redirect werd uitgevoerd.
Bovendien is het invoeren van een redirect met de Redirection plugin makkelijker en veiliger dan met behulp van het .htaccess bestand.
404 fouten
Over de 404 niet gevonden fouten hebben wij het al bij de redirects gehad. Het is belangrijk dat je 404 fouten monitort en deze verhelpt zodra je er een tegenkomt. Bij een grote site kan dit nog veel werk zijn. Gelukkig zijn er wel tools om de links (intern en extern) bij te houden.
Binnen een WordPress website gebruiken wij vaak de plugin Broken Link Checker. Deze kan je zo instellen dat er 1 keer in zoveel tijd de gehele website wordt gecontroleerd en wanneer er nieuwe 404 fouten worden gevonden, dan ontvang je een e-mail hierover. De plugin houdt naast de fouten ook bij welke omleidingen plaatsvinden. Bij interne omleidingen kan je deze het beste vervangen met een link naar de juiste pagina of post.
Wil je deze (extra) plugin niet installeren, dan kan je ook de broken links scanner van SEOPress PRO gebruiken. Deze scanner moet je dan wel handmatig starten.
Via de Google Search Console heb je inzicht over de 404 fouten die de Google Bot eerder heeft gevonden. Deze fouten worden je ook via e-mail gestuurd wanneer er nieuwe “problemen” zijn.
Mobielvriendelijkheid
Wij zien regelmatig statistieken van websites die aangeven dat meer dan de helft van de bezoekers via een smartphone de pagina’s bekijken of zelfs producten bestellen. Een mobielvriendelijke of responsive website is al lange tijd een voorwaarde en toch zien wij nog regelmatig websites die niet echt mobiel vriendelijk zijn.
In onze artikel over de mobielvriendelijke website lees je over alle kenmerken en geven wij tips hoe je deze voor je website kan toepassen.
Website snelheid
Een snelle website is niet alleen een ranking signal voor Google, maar ook erg belangrijk voor je (mobiele) bezoekers. Door het gebruik van veel WordPress plugins en een “multi-functioneel” thema is het goed mogelijk dat je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er ook hier mogelijkheden voor een verbetering.
Controleer als eerst je website via PageSpeed Insights van Google. Hier zie je per pagina de prestaties en krijg je advies hoe je de verschillende problemen kan oplossen. Een vaak voorkomend probleem, namelijk de afbeeldingen, hebben we al besproken. Een ander groot probleem zijn Javascript en CSS bestanden die een snelle weergave blokkeren.
Voor het optimaliseren van de CSS en JS bestanden heeft WP Rocket bijzonder efficiënte functies, dat zijn o.a.
- Bestanden comprimeren en samenvoegen
- JS bestand uitgesteld of asynchroon laden
- Niet gebruikte CSS style (per pagina) verwijderen
Test welke instellingen voor jouw website het beste resultaat opleveren.
Beveiliging
Een veilige website lijkt vanzelfsprekend, maar toch worden elke dag duizenden websites gehackt en geïnfecteerd met malware. Wanneer je website niet meer veilig is krijg je gelukkig wel een melding via Google Search Console en wordt de bezoeker gewaarschuwd wanneer hij op een resultaat in Google klikt.
Beter is nog voorkomen. Update regelmatig je WordPress website en monitor voor welke plugins een security update beschikbaar is. Installeer deze plugins dan zo snel mogelijk. Wij gebruiken voor alle websites de NinjaFirewall plugin, deze beschermt enerzijds je website en stuurt je meldingen wanneer voor een geïnstalleerde plugin een security update beschikbaar is.
Gepubliceerd in: Plugins en templates | Website optimalisatie