Een nieuwsbrief versturen lijkt voor veel mensen een hele opgave. Vaak schuiven ze het liever vooruit of af naar iemand anders. Maar dat hoeft het niet te zijn. Met de juiste nieuwsbrief software is het versturen van een mailing zo gefixed en is het zelfs leuk om te doen.

Maar welke nieuwsbrief of e-mailmarketing software kan je het beste voor je organisatie gebruiken? In deze blogpost lees je waar je op moet letten en welke (gratis) tools je het beste kan gebruiken.

Hieraan moet je echt denken wanneer je nieuwsbrief software kiest

Naast de prijs verschillen de aanbieders vooral ook het aanbod van functies. Ga je op zoek naar een passende aanbieder? Controleer dan de volgende functies:

? Laat je mails niet in de spambox belanden!

Of nog erger: in het niets. Wij helpen je om email marketing uit te spelen.

Sharon met laptop

E-mailadres lijsten, groepen en segmenten

Zonder een e-mailadres lijst of mailinglijst kan je natuurlijk geen e-mailmarketing campagne versturen. Voor de mailinglijst zijn deze “aanvullende” functies belangrijk:

  • Kan je e-mailadressen makkelijk importeren en exporteren?
  • Zijn eigen velden mogelijk en kan je deze ook gebruiken om te filteren?
  • Kan je een/de mailinglijst indelen in groepen? Met deze functie kan je namelijk 1 e-mailadres lid maken van meerdere groepen.
  • Kan je de mailinglijst naast groepen ook onderverdelen in segmenten? De zijn vergelijkbaar met groepen, maar deze worden op een andere manier gebruikt. Een typisch segment is: subscribers die tenminste 1 campagne bericht hebben bekeken. 

Opt-in forms

Om inschrijvingen voor e-mailmarketing te verzamelen werk je het beste met inschrijfformulieren of opt-ins. De meeste nieuwsbrief platformen bieden eigen formulieren aan die je vrij makkelijk aan je website kan toevoegen. Let hierbij op de volgende kenmerken:

  • Een formulier editor waarmee je het layout, teksten en afbeeldingen volledig kan aanpassen.
  • Verschillende manieren om het formulier op je website te tonen (popup, embedded, exit intent, etc.).
  • De mogelijkheid om je privacyverklaring te linken.

E-mail template editor

Net zoals bij de formulieren wil je natuurlijk ook de e-mail templates voor je campagne zelf opmaken. Veel van onze klanten beginnen met een reeds opgemaakt template. Zo’n template is meestal een goede start of laat zien welke opties er zijn. Belangrijk is dan wel dat je het template ook compleet kan aanpassen. Verder is nog belangrijk:

  • Ziet je e-mail er altijd goed uit in de verschillende e-mail programma’s én op mobiel? 
  • Kan je binnen een template ook je eigen velden gebruiken?
  • Is het mogelijk om je template te bewaren, zodat je niet steeds opnieuw met je huisstijl moet beginnen.

Automations

Wil je naast een periodieke nieuwsbrief, geautomatiseerde e-mailberichten versturen, dan is deze functie uitermate belangrijk. Hoe uitgebreider de beschikbare functies, hoe kleiner de kans dat je op een gegeven moment tegen een beperking aanloopt. Enkele voorbeelden van zulke geautomatiseerde e-mails zijn:

  • Een serie van e-mailberichten, bijvoorbeeld een cursus
  • E-mailberichten als gevolg van een aankoop (via je webshop of betaalpagina)
  • Gegevens updaten van inschrijvers op basis van een uitgevoerde actie

Integraties

Wil je inschrijfformulieren bouwen met Elementor of inschrijvingen verzamelen tijdens de betaling van een aankoop via je website? Hiervoor moeten integraties beschikbaar zijn. De meest populaire tools beschikken over een koppeling met de betere nieuwsbrief systemen. Naast kant en klare integraties hebben deze systemen ook een API (Advanced Programming Interface). Hiermee kan je programmeur een koppeling bouwen wanneer deze (nog) niet beschikbaar is of een bestaande integratie niet over de gewenste functies beschikt.

Wat kost nieuwsbrief software?

Door het aanbod van nieuwsbrief of e-mailmarketing systemen zie je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer. Hetzelfde geldt ook voor de prijs. Bij sommige aanbieders betaal je misschien maar $10, terwijl bij andere aanbieders het kleinste account meer dan $200 per maand kost. 

Voor de meeste nieuwsbrief software geldt dat de prijs wordt gebaseerd op het aantal subscribers in je mailinglijst. Heb je een erg grote lijst, dan betaal je dus veel meer dan bij een kleine lijst met 1000 subscribers. Wil je de prijzen van verschillende aanbieders vergelijken? Kijk dan vooral naar het maximum aantal subscribers per account type. 

Zijn er ook gratis e-mailmarketing systemen?

Bij de meeste aanbieders is het mogelijk om de nieuwsbrief software met een kleinere lijst gratis te gebruiken. Let op! Een aantal aanbieders bieden alleen een gratis testperiode.

De gratis optie is zeker interessant voor bedrijven die beginnen met het opbouwen van een nieuwe mailinglijst.

Bij een gratis account heb je wel te maken met:

  • Het logo van de aanbieder in elke mailing die je verstuurt
  • Beperkte functies t.o.v. de betaalde versie
  • Minder of geen support
  • Een limiet bij het aantal subscribers voor je mailinglijst

Bij sommige aanbieders worden de berichten door een “ander soort” mailservers verstuurd dan bij een betaald account. Hierdoor bestaat de kans dat je e-mails door de ontvanger niet altijd worden geaccepteerd of sneller in de spambox belanden.

Deze (gratis) nieuwsbrief software gebruiken wij voor onze klanten

Voor onze klanten en voor onze eigen projecten zijn we steeds op zoek naar de beste oplossingen. Hierbij kijken wij niet alleen naar de functies, ook vinden wij het belangrijk dat de tools betaalbaar zijn. Op dit moment gebruiken wij voor de nieuwsbrieven de volgende drie systemen.

Emailoctopus banner

EmailOctopus Pro

Gratis versie: max. 1000 subscibers
Prijs voor 2500 subscribers: € 16,- p/m

Voor veel websites is EmailOctopus de meest voordelige optie. Met de gratis versie kan je maximaal 2.500 inschrijvers opslaan en 10.000 e-mails per maand versturen. Naast het grote voordeel van een gratis variant, heeft EmailOctopus goede eigenschappen en functies.

Deze functies vinden wij geweldig

EmailOctopus heeft alle functies die je nodig hebt voor je nieuwsbrief. Hieronder onze favoriete functies.

  • Een functionele e-maileditor waarmee wij elke dag opnieuw graag mee werken
  • Geavanceerde automation campaigns met maximaal 650 stappen Importeer je eigen HTML templates
  • Merge tags op basis van alle (eigen) velden, plus het record ID (uniek in de branche)
  • Persoonlijke en behulpzame support, meestal reageren zij binnen 2 uur tijdens kantooruren (ze zijn gevestigd in het Verenigd Koninkrijk)
  • BONUS! Koppeling met Elementor forms en de afrekenpagina van WooCommerce. Download onze plugin.

Nadelen

Elke software mist functies, hieronder de functies die wij op dit moment missen bij EmailOctopus

  • Geen echte functies voor webwinkels. Je kan EmailOctopus wel aan je website koppelen, maar er is geen functie voor het bijhouden van bestellingen en producten.
  • De automation functie mist vergeleken met andere aanbieders een aantal events en acties.
  • Bij een inschrijver profiel zie je maar een beperkt aantal acties. Belangrijke acties verdwijnen door niet belangrijke acties zoals het meermalige openen van een e-mail.

(Beperkingen van) de gratis versie

Bij de gratis versie van Emailoctopus kan je alle functies gebruiken. Naast het limiet van het max. aantal inschrijvers zijn er nog  een aantal beperkingen:

  • Limiet op het aantal formulier en landingspagina’s, je kan in het totaal 3 aanmaken
  • Limiet op het aantal automations, met de gratis versie kan je maar 3 automations met maar á 5 stappen aanmaken
  • Rapportages zijn maar voor 30 dagen beschikbaar. Daarna zie je per campagne alleen nog maar het aantal open en klik acties.
  • Beperkt aantal velden, je kan maar 7 eigen velden aanmaken (plus de 3 standaard velden.
  • Maximaal 10 tags voor je mailing lijsten

Niet alleen de gratis versie is bijzonder voordelig, maar ook bij de betaalde versie zit je in de kosten veel lager dan bij andere aanbieders. EmailOctopus is een goede keuze wanneer je nieuw begint met e-mailmarketing. Kijk goed naar de nadelen of deze je kunnen belemmeren wanneer je met je mailinglijst wil groeien naar het volgende level.

MailerLite banner

MailterLite Growing Business

Gratis versie: max. 1000 subscibers
Prijs voor 2500 subscribers: € 23,- p/m

Naast EmailOctopus gebruiken wij MailerLite voor klanten en ook voor sommige eigen projecten. Vaak zijn dat websites met een webshop.

Bij MailerLite betaal je op basis van het aantal inschrijvers en zijn er naast de gratis versie twee verschillende versies: Growing Business en Advanced.

Met de gratis versie kan je max. 1.000 inschrijvers opslaan en 12.000 e-mails per maand versturen.

Deze functies vinden wij bij MailerLite geweldig

MailerLite heeft erg veel functies, sommige zijn helaas alleen in het duurdere pakket beschikbaar. De volgende vinden wij belangrijk:

  • Smart sending, laat AI beslissen welke verzendtijd het beste is voor je inschrijvers
  • Nieuw: “Spin the Wheel” pop-ups
  • Koppeling met Cloudflare, hierdoor kan je eenvoudig je domein voor MailerLite configureren.
  • Geavanceerde automation builder (incl. datum gestuurde events)
  • Koppelingen met WordPress, Elementor Pro en WooCommerce

Nadelen

Vergeleken met EmailOctopus is MailerLite veel completer, maar toch zijn er een aantal dingen die ons storen.

  • Een aantal goed functies zijn alleen in “Advanced” beschikbaar
  • De backend van MailerLite is niet echt snel
  • De inhoud van de “eigen” uitschrijfpagina is maar beperkt aan te passen
  • Overbodige functies zoals websites en blogs

(Beperkingen van) de gratis versie

MailerLite heeft een aantal functies die je alleen met de betaalde versies kunt gebruiken. Als nieuwe klant kan je deze wel 30 dagen testen. De volgende beperkingen zijn bijzonder storend voor nieuwe gebruikers:

  • Je kan geen templates aanmaken
  • Na 30 dagen heb je geen recht meer op support
  • Geen templates, je begint altijd met 1 standaard template

De kosten voor MailerLite zijn afhankelijk van het aantal actieve subscribers en het soort pakket dat je kiest. Het kleinste pakket (voor 1.000 actieve subscribers) kost € 14,00 per maand. Wil je alle functies gebruiken en heeft je mailinglijst 2.500 inschrijvers, dan betaal € 37,00 per maand.

Heb je met gratis versie niet (meer) genoeg dan kan je waarschijnlijk met een van de betaalde versies doorgroeien. Vooral voor webshops is MailerLite een prima optie.

Omnisend banner

Omnisend Standard

Gratis versie: max. 250 subscibers
Prijs voor 2500 subscribers: $ 44,- p/m

Voor webshops die qua e-mailmarketing iets meer willen doen, adviseren wij Onmisend. De e-Commerce functies van MailerLite zijn niet slecht, maar schieten op sommige vlakken te kort. Daarnaast heeft Omnisend nog een aantal functies die andere systemen niet hebben.

Deze functies vinden wij bij Omnisend geweldig

De onderstaande functies zijn niet alleen krachtig, maar ook vrij uniek binnen een e-mailmarketing systeem.

  • Uitgebreide klantrapportages (customer break down)
  • Eenvoudig begin met een wizard (shop verbinden en eerste instellingen)
  • Bij het verbinden met je webshop haalt Omnisend vanzelf je brand assets op
  • Inschrijver Profiel met duidelijke informatie over acties, opt-in, etc.
  • Automation workflows voorbereid voor de meest gebruikelijke e-commerce scenarios
  • Order e-mails versturen in je eigen design via Omnisend
  • Native koppeling voor Facebook en Google (adverteren)

Nadelen

Omnisend is een van de meest uitgebreide e-mailmarketing systemen. Echte nadelen kunnen wij niet benoemen. De kosten zijn hoger dan bij Mailerlite en EmailOctopus, maar je krijgt ook meer waarde voor je geld.
Omdat het systeem vrij complex is, duurt het misschien langer om alle functies te ontdekken.

(Beperkingen van) de gratis versie

Met de gratis versie kan je in principe alle functies gebruiken, behalve dat er bij sommige een limiet bestaat.

  • Maar 500 web push notificaties
  • Max. 50 reviews publiceren via Shopify
  • Met elk bericht wordt het Omnisend logo meegestuurd

Je kan Omnisend gratis testen met maximaal 250 subscribers en daarbij 500 e-mails per maand verzenden. Dat is vergeleken met de andere systemen vrij weinig. Wel genoeg om alle functies vrijblijvend te testen of om rustig de e-mailmarketing platform in je website of shop te integreren.

Wil je meer, dan betaal je voor de “Standard” -versie $44,00 per maand voor 2500 subscribers en 30.000 e-mails per maand. Met de “Pro” -versie beschik je o.a. over extra rapportagefuncties en extra SMS credits.

Wil je met e-mailmarketing alles uit de kan halen? Dan is Omnisend zeker een goede keuze om te overwegen!

Overstappen van Mailchimp?

Mailchimp is wel de meest bekende nieuwsbrief software en deze was “vroeger” echt onze favoriet. De afgelopen jaren is Mailchimp zeker steeds beter geworden, maar ook duurder. Het goedkoopste Mailchimp Essentials pakket is voor veel gebruikers niet voldoende en wil je meer functies dan betaal je daar ook veel meer voor.

Mailchimp heeft dus wel de functies die een goed systeem moet hebben. In de Premium versie voor €350,00 per maand (incl. 10.000) subscribers heb je dan ook echt Pro functies zoals: Automated Customer Journeys (automations), A/B Testing, Dynamic Content (voor verschillende doelgroepen), Advanced Segmentation, Behavioral Targeting, Role-based Access en nog veel meer.

Hetzelfde soort functies (en veel meer) vind je ook bij Omnisend, maar dan voor minder dan de helft. Heb je een webshop met WooCommerce? Dan is Omnisend Pro zeker een veel betere keuze dan Mailchimp Premium.

Welke (voordelige) e-mailmarketing software aanbieders zijn er nog?

Natuurlijk zijn er naast onze twee favorieten nog andere systemen. Met de volgende hebben wij in het verleden wel eens gewerkt of worden gebruikt door onze klanten. 

ActiveCampaign of MailBlue

ActiveCampaign is onder de naam MailBlue vrij bekend in Nederland. Dit e-mailmarketing platform heeft alle eerder genoemde functies en beschikt over een groot aantal integraties met andere andere systemen. Wij gebruiken ActiveCampaign echter niet, omdat andere systemen betere functies leveren en vaak voor een veel lagere prijs. 

Maileroo

Wij gebruiken Maileroo voor het versturen van transactionele e-mails. Naast deze dienst offreert Maileroo ook een e-mail marketing dienst. Voor het versturen van standaard e-mailcampagnes is Maileroo een voordelige keuze. Op dit moment schieten vooral de automation functies te kort. Zodra deze worden verbeterd, zullen wij Maileroo zeker aanbevelen.

Moosend

Met Moosend hebben wij in het verleden veel gewerkt, voordat zij de gratis versie geschrapt hebben en ook nog de prijzen flink hebben verhoogd. Moosend heeft alle functies die je nodig hebt en ook het aantal integraties is vrij groot. Zelfs werkten wij niet zo graag met de formulier en template editor. Die is vergeleken met de editors van andere systemen wat ouderwets.

Drip

Bij Drip vind je naast de “Drip” campaigns (email series) ook alle andere functies uit onze lijst. Drip is qua prijs een beetje aan de hoge kant, maar zou voor ons een prima alternatief zijn voor MailerLite. Vergeleken met Omnisend beschikken zij over minder functies voor e-Commerce, maar voor alle andere soorten websites is Drip zeker een goede keuze.

Waarom geen Nederlandse aanbieder?

Zijn er dan geen voordelige aanbieders in Nederland? Op zich wel, Laposta is daar een voorbeeld van. Voor een standaard nieuwsbrief is Laposta ook zeker geen slechte keuze, maar wil je deze nieuwsbrief software koppelen aan WordPress of WooCommerce dan zijn de functies toch erg beperkt. Andere aanbieders zoals Copernica zijn veel functioneler, maar vergeleken met de “internationale” aanbieders in onze lijst ook weer veel duurder.

Nieuwsbrief versturen via je WordPress website

Alle eerder genoemd nieuwsbrief software aanbieders zijn zogenaamde SaaS providers. SaaS staat voor “Software as a Service”. Voor diegenen die graag alles in eigen handen willen hebben, is het natuurlijk mogelijk om je nieuwsbrief via de eigen website te versturen

Voor WordPress zijn een aantal plugins beschikbaar waarmee je een eenvoudige nieuwsbrief kan versturen. Een populaire plugin is MailPoet, met de gratis versie kan je campagnes versturen naar max. 1000 subscribers.

Welke is de beste e-mailmarketing software?

Heb je de gehele blogpost gelezen en kan je niet kiezen? Wij helpen je graag met deze korte checklist.

  • Overleg met je team welke soort nieuwsbrief jullie de volgende jaren willen versturen. Blijft het bij een maandelijkse nieuwsbrief of gaan jullie aan de slag met slimme geautomatiseerde e-mails?
  • Hoe groot is jullie mailinglijst nu en hoe snel denken jullie dat deze kan groeien?
  • Wat is het doel van jullie mailings? Willen jullie de verkoop ondersteunen of is de nieuwsbrief alleen ter informatie? Bij het eerste wil of kan je misschien iets meer investeren.
  • Probeer de verschillende e-mailmarketing tools uit. Je kan altijd een gratis account aanmaken om zo het systeem te ontdekken. Is het prettig om met een bepaald systeem te werken, dan wil je er misschien mee doorgaan.
  • Begin je met een lege mailinglijst en is je budget beperkt, kies dan een aanbieder met een gratis versie.

Overweeg de verschillende punten goed om zo de keuze te maken. Merk je later dat het toch tegenvalt, dan kan je nog steeds wisselen. Je kan je mailinglijst namelijk altijd meenemen naar de volgende e-mailmarketing software aanbieder.

Gepubliceerd in: Online marketing tips