Wil je (vooral) klanten binnen je regio online bereiken? Dan is het belangrijk dat je website en je “online profielen” geoptimaliseerd zijn voor Google. Dit soort optimalisaties worden dan ook Lokale SEO genoemd. Lees hier hoe lokale SEO werkt en hoe jij je WordPress website voor lokale SEO kan optimaliseren.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en richt zich op:
- Zoekopdrachten die in een bepaalde regio worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld “web-design” op een computer binnen een bepaalde regio, zoals “Doetinchem”
- Zoekopdrachten die een combinatie zijn van zoekwoorden en een locatie. Bijvoorbeeld “webdesign Doetinchem” elders in het land.
Google kijkt bij de zoekopdrachten naar de locatie waar gezocht wordt. De locatie wordt onder andere bepaald door de locatie die bij een IP adres hoort of de dichtstbijzijnde zendmast van een mobiele internet verbinding.
Lokale SEO bestaat vooral uit deze onderdelen:
- Een goed geoptimaliseerde Google bedrijfsprofiel
- Zoekwoord optimalisaties binnen je eigen website
- Vermelding van het adres en contactinformatie op de website
Beginnen met lokale SEO
Wanneer je begint met lokale SEO, is het belangrijk dat Google weet dat je bedrijf bestaat. Dat kan je het beste testen via Google maps zoek daar naar je bedrijfsnaam en eventueel de plaatsnaam. Staat je bedrijf er al? Dan wordt het tijd om de vermelding te claimen en te optimaliseren.
Heb je bijvoorbeeld een nieuw bedrijf of wil je een extra handelsnaam toevoegen? Dan moet je inderdaad je bedrijf eerst aanmelden. Volg hierbij de stappen zoals deze op de Google Bedrijfsprofiel website.
Je Google bedrijfsprofiel verbeteren
Bij het invullen van je Google bedrijfsprofiel is het vooral belangrijk dat de informatie overeenkomt met de website die je aan je profiel koppelt. De volgende informatie is het meest belangrijk.
- Bedrijfsnaam – Naast de bedrijfsnaam kan je hier ook een korte omschrijving toevoegen. Wij hebben gekozen voor “finalwebsites | De betrokken website bouwer uit de Achterhoek”
- Bedrijfscategorie – Je kan meerdere categorieën kiezen en één daarvan als primaire categorie aanwijzen. Kies categorieën die overeenkomen met de diensten of producten die je ook werkelijk via je website aanbiedt.
- Beschrijving = Je kan hier een tekst met maximaal 750 tekens invoeren. Dat is best lang en Google toont meestal maar de eerste ±200 karakters. Let op dat je belangrijkste boodschap vooraan staat.
- Contactgegevens – Naast het telefoonnummer kan je hier de website en social media profielen invoeren.
- Locatie en servicegebied – Heb je een bedrijf op een vast locatie dan moet je hier zeker het adres invoeren. Wil je op het adres van je home-office geen bezoekers ontvangen, dan is het servicegebied belangrijk. Geef hier de volgende gebieden op: vestigingsplaats (en andere grotere plaatsen in de buurt), provincie en Nederland.
- Openingstijden – Geef hier je openings- of kantoortijden op. Je wordt vlak voor de feestdagen door Google gevraagd om je aangepaste openingstijden. Pas deze altijd aan, hiermee geef je aan dat je bedrijf actief is.
Google houdt van actuele data. Ik adviseer je om regelmatig foto’s of updates toe te voegen. Hiermee wordt je misschien niet beter gevonden maar hoe completer je profiel om zo beter.
Via Google Bedrijfsprofiel kan je nog een aantal andere gegevens invoeren. Kijk maar wat het beste bij je past.
Voordat we verder gaan naar het volgende onderdeel van Lokale SEO hebben we het eerst over de reviews.
Reviews laten plaatsen via Google Bedrijfsprofiel
Een belangrijk criterium voor een hoge ranking in Google Maps zijn de beoordelingen die je klanten over je bedrijf plaatsen. Vraag je klanten regelmatig om een beoordeling op Google te plaatsen. Niet alleen met sterren maar ook met een relevante omschrijving. Naast een hogere positie staan 5 sterren natuurlijk ook goed bij je bedrijfsprofiel.
Voor finalwebsites gebruik ik de review management software Trustindex. Hiermee kan je niet alleen de beoordelingen van al je profielen beheren, maar krijg je ook een extra pagina waar alle reviews op staan. Deze scoort super hoog in Google inclusief het aantal sterren binnen de zoekresultaten.
Relevante lokale zoekwoorden toevoegen aan je website
Dit onderdeel vraagt misschien iets aan creativiteit. Je kan/wil namelijk niet random een plaatsnaam aan je pagina’s toevoegen. Hieronder enkele tips.
- Homepage – In je uitingen kan je bijvoorbeeld zeggen “Je betrouwbare website bouwer uit de Achterhoek”.
- Over ons – Vertel je hier hoe je werkt? Vermeld dan ook je (primair) werkgebied. Het gaat hierbij niet om een beperking maar de vermelding. Daarnaast kan je natuurlijk ook vertellen waarom je met je bedrijf binnen je plaats bent gevestigd.
- Pagina of SEO titel – Misschien zet je al je bedrijfsnaam (in het kort) achter de titel van de pagina. Je kan op een aantal relevante pagina’s ook de plaatsnaam toevoegen, zoals: “WordPress website laten maken | finalwebsites Doetinchem”.
Hoe meer werkzaamheden je in de regio uitvoert, hoe makkelijker wordt om “lokale informatie” te bedenken. Denk aan projecten die je in de regio hebt uitgevoerd of samenwerkingspartner die in de buurt zijn gevestigd.
Adres en contactinformatie vermelden
Je hebt al eerder je gegevens ingevoerd via Google Bedrijfsprofiel. Nu is het belangrijk dat Google exact dezelfde informatie op je website kan vinden.
Vermeld het volledige adres tenminste op je contactpagina. Ik weet dat een aantal ondernemers dat liever niet doet (net zoals op Google), maar het is wel belangrijk voor de match die Google maakt.
Heb je een apart bezoekadres voor je bedrijf? Plaats het dan misschien zelfs in de footer en zo op elke pagina.
Belangrijk is ook het telefoonnummer. Een ouderwets telefoonnummer met een netnummer van je plaats werkt veel beter dan een 06 nummer.
Structured data of Schema markup
Structured what? Structured data zijn gegevens die in een bepaald formaat in de broncode van je website worden geplaatst. Deze data kan de Googlebot makkelijk lezen en beoordelen. Structured data of Schema markup wordt bij je WordPress website meestal via de SEO Plugin getoond. Voor de lokale SEO informatie wordt helaas bij de gratis plugins alleen maar een deel van de data ondersteund.
Wil je niet investeren in de premium versie van het SEO plugin dat je gebruikt en wil je toch een organisatie vermelding tonen? Dan kan je deze code aanpassen en toevoegen aan het functions.php bestand van je WordPress child theme. In dit geval is het belangrijk dat je deze informatie niet in je WordPress SEO plugin invoert. Anders wordt een deel van de informatie ook door de plugin getoond.
Heb je een “Local business” en staat het type in deze lijst? Dan kan je beter een andere Schema markup kiezen. In dit geval zou je ons code snippet moeten aanpassen of voor een plugin kunnen kiezen.
Lokale SEO functies in WordPress SEO Plugins
Zoals eerder genoemd zijn de functies voor lokale SEO binnen de SEO Plugins alleen via de betaalde versies beschikbaar. Wil je voor een relatief kleine aanpassing in je website upgraden naar een premium WordPress SEO plugin? Dan adviseren wij je om voor SEOPress te gaan. Deze plugin heeft naast de functies voor lokale SEO nog een aantal andere functies die je kunnen helpen om je website verder te optimaliseren.
De kosten voor SEOPress Pro zijn € 45,00 per jaar. Met deze licentie kan je SEOPress Pro op 5 websites gebruiken. Vergeleken met Yoast SEO of Rankmath is dat bijzonder voordelig!
Hoe zit het met social media profielen?
Misschien heb je de social media profielen al toegevoegd aan je Google Bedrijfsprofiel en het structured data snippet. Wanneer je dit doet is het belangrijk dat je deze profielen ook compleet invult met exact hetzelfde adres en contactgegevens die je ook op je website en voor het Google Bedrijfsprofiel gebruikt.
Op LinkedIn en Facebook kan je voor je bedrijf een pagina aanmaken waar je ook de locatie van je bedrijf kan invoeren. Het is dus belangrijk dat je via Google en je site de pagina’s linkt en niet je persoonlijke profielen!
Gepubliceerd in: Website optimalisatie