Levert uw advertentiecampagne niet genoeg conversies op of krijgt u niet genoeg inschrijvingen voor uw maandelijkse nieuwsbrief? De kans is groot dat uw bezoekers worden afgeleid door de complexiteit van uw homepage of uw conversie-element niet door bezoekers wordt opgemerkt. De ideale oplossing is dan om alle afleidingen aan de kant te zetten zodat uw “call-to-action” duidelijk en zichtbaar is. Wij raden u aan om hiervoor een landingspagina te gebruiken. Hoe u landingspagina’s bouwt, die dan ook echt converteren, leest u in deze blogpost.
Wat is een landingspagina en waarvoor kunt u ze gebruiken?
Een website bestaat uit verschillende pagina’s. Een homepage, een contactpagina, één of meerdere dienstenpagina’s, een over-pagina, productpagina’s, etc. Elke pagina heeft zijn eigen functie en is dan ook onmisbaar voor de website. Een landingspagina is een one page website of pagina, die u maakt als u een product, dienst, actie of webshop wil promoten. Zoals de naam al zegt moeten bezoekers op deze pagina “landen”. Wilt u adverteren in Google, verkopen genereren via een banner of inschrijvingen generen voor uw e-mailnieuwsbrief? Dan raden wij u aan een landingspagina te maken. In tegenstelling tot een gewone webpagina, biedt een landingspagina namelijk verschillende voordelen:
- Een landingspagina heeft één duidelijke boodschap en bezoekers zullen dus minder snel worden afgeleid. Een landingspagina heeft dus een ander doel dan uw bedrijfswebsite, waarop u zoveel mogelijk informatie plaatst.
- Een landingspagina is dé manier om meer conversies (aankopen, inschrijvingen, contactopnames) te generen. Een goede landingspagina bestaat uit verschillende elementen die er samen voor moeten zorgen dat de bezoeker een bepaalde actie uit zal voeren.
- Met een landingspagina kunt u beter inspelen op de behoefte van een specifieke doelgroep. Op uw website heeft u een bepaalde indeling, maar voor de landingspagina kunt u hier volledig van afwijken.
Uit welke (belangrijke) onderdelen bestaat een landingspagina?
Een geschikte manier om een landingspagina te bouwen is volgens het AIDA model. Dit model wordt vaak toegepast op het ontwikkelen van persuasieve boodschappen en teksten. Ook wij, van finalwebsites, gebruiken dit model voor het ontwikkelen van landingspagina’s voor onze klanten. Belangrijk is dat elk element van het AIDA model terugkomt in de opbouw van een succesvolle landingspagina. Hoe kunt u dit het beste doen?
Voor online verschilt de toepassing van het AIDA model nog wel eens. Bezoekers zijn snel afgeleid en verlaten uw website regelmatig voordat zij de volledige tekst hebben gelezen. Het gebruik van extra conversie-elementen biedt de mogelijkheid om bezoekers een actie te laten uitvoeren.
A – Attention
Ziet de bezoeker voor het eerst uw landingspagina, dan heeft u enkele seconden om de lezer te overtuigen om verder te kijken. Het eerste onderdeel van de pagina moet dus de aandacht trekken van uw bezoeker. Maak direct duidelijk wat u aanbiedt en maak de lezer alvast nieuwsgierig, zodat hij ook de rest van de pagina wil lezen. Houd deze attentie kort en krachtig en geef niet te veel informatie!
Bovenaan de pagina is een goede plek om een extra call-to-action toe te voegen. Gebruik deze ruimte bijvoorbeeld voor het inschrijfformulier van uw maandelijkse nieuwsbrief.
I – Interest
Vervolgens gaat u de interesse van de bezoeker wekken. U heeft zijn aandacht, maar hij is nog niet overtuigd en wil graag meer weten over uw product of dienst. Voor dit onderdeel van de landingspagina is het belangrijk dat u relevant bent voor de bezoeker. Dit kan op verschillende manieren, maar één hele effectieve manier is om in te spelen op de problemen van de klant. Hoe kan uw aanbod het probleem of de vragen van de klant oplossen? Dit deel van de landingspagina is bedoeld om te informeren. Voor het web is het echter wel belangrijk dat u de teksten kort en krachtig houdt. Bezoekers moeten de pagina snel kunnen scannen, zodat ze de meest relevante informatie eenvoudig kunnen verwerken.
Elementen de u hiervoor kan gebruiken:
- Informatie over de dienst/product/actie
- Enkele voorbeelden (wat kunt u precies voor de bezoeker betekenen)
- Een opsomming van de belangrijkste kenmerken
- Een planning (promoot u bijvoorbeeld een cursus, dan kan een planning nuttige informatie bieden)
D – Desire
Een ander belangrijk kenmerk van een succesvolle landingspagina is dat deze uw bezoeker weet te overtuigen. De bezoeker moet het gevoel krijgen dat hij uw product/dienst of actie écht nodig heeft. Er zijn verschillende elementen die u aan een landingspagina kan toevoegen om dit effect te versterken. Bijvoorbeeld:
- De voordelen: dit onderdeel mag op een goede landingspagina niet ontbreken. Wat zijn de voordelen voor uw bezoeker als hij bijvoorbeeld het product koopt.
- Testimonials: een verkoper die zijn product aanprijst, wordt door een potentiële klant niet snel als objectief gezien. Een klant die uw product aanprijst, kan echter wel als een eerlijke bron worden beschouwd. Testimonials leveren dus een goede bijdrage aan het overtuigingsproces.
- Uw onderscheidend vermogen: wordt uw product of dienst door meerdere bedrijven aangeboden, dan kan het onderscheidend vermogen van uw organisatie ervoor zorgen dat de klant juist voor u kiest. Plaats een korte klantenlijst of geef een overzicht van uw bijzondere organisatiekenmerken.
A – Action
Het laatste onderdeel van uw landingspagina moet ervoor zorgen dat bezoekers actie ondernemen. Een call-to-action hoeft niet altijd een aankoop te zijn, maar kan ook een inschrijving voor de nieuwsbrief of een gemaakte afspraak via de contact form zijn. Het is echter wel belangrijk dat u duidelijk aangeeft wat u van de bezoeker verwacht. Een formulier alleen is niet genoeg, maar geef aan wat de volgende stap is.
Vergeet daarnaast dus niet om ook aan begin van de pagina een call-to-action toe te voegen!
Extra tip voor een succesvolle landingspagina!
Niet elke bezoeker, die uw landingspagina bezoekt, zal ook daadwerkelijk contact opnemen of het product kopen. Het is echter wel mogelijk om uw kansen te vergroten. De laatste tip is dan ook: “Geef uw potentiële klant een gratis product of dienst”. Uiteraard alleen als hij zich inschrijft voor uw e-mailnieuwsbrief. Mensen houden van gratis en daarnaast geeft dit u de mogelijkheid om na een aantal dagen nog een keer contact op te nemen met de bezoeker. Na een tweede contactmoment kan het zijn, dat u de bezoeker wel weet te overtuigen. Een gratis goodie kan dus een essentieel onderdeel van uw succesvolle landingspagina zijn.
Een landingspagina door finalwebsites
Bij finalwebsites bouwen wij niet alleen websites. Ook bij het maken van een landingspagina kunnen wij u helpen. finalwebsites verzorgt de hele opdracht, inclusief idee-ontwikkeling, het design van de pagina en de webteksten.
Gepubliceerd in: Website optimalisatie