Elke online ondernemer wil op de eerste pagina in Google komen, of beter nog: de eerste plek. Een hoge positie in Google betekent namelijk niet alleen meer bezoekers, maar ook meer verkopen, toch? Helaas bereik je die eerste plek niet zomaar. Vraag jij je af waarom je nog niet boven je concurrenten staat? In deze blogpost delen wij 10 verschillende oorzaken. En dat niet alleen! Wij vertellen je ook wat je dan wél kan doen om eindelijk hoger in Google te komen.
Hoe bepaalt Google zijn rankings?
Je positie in Google wordt bepaald op basis van wel meer dan 200 ranking factoren. Hierbij kan je denken aan het aantal jaren dat je domeinnaam bestaat, de laadsnelheid van de website en hoe vaak de website wordt gewijzigd.
Als het gaat om het verbeteren van je vindbaarheid in Google houden wij altijd de volgende driedeling aan:
- Techniek. Bijvoorbeeld laadsnelheid, websitestructuur, SSL certificaat, aanwezigheid van sitemap, etc.
- Content. Beschikt de website over unieke content en is deze geschreven voor bezoekers én zoekmachines?
- Linkbuilding. Hoeveel websites verwijzen naar je website en hoe sterk zijn deze links?
Beter gevonden worden op Google? Dan raden wij onze klanten altijd aan om aan deze 3 pijlers te gaan werken. Zoals je straks zal zien, komen deze 3 ook vaak terug als redenen waarom je website niet hoger in Google staat.
De functie ‘niet indexeren’ is ingeschakeld
Wordt je website helemaal niet weergegeven in de zoekmachine? Ook niet als je op de naam van je website zoekt? Dan is het goed mogelijk dat de ‘niet indexeren’ functie in WordPress is ingeschakeld.
Hoe kan je dit uitschakelen?
- Klik in het dashboard van WordPress op Instellingen > Lezen
- Klik op de checkbox bij ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ om het vinkje te verwijderen
- Vergeet niet om op ‘opslaan’ te klikken.
Meld vervolgens je website aan bij de Google Search Console, zodat Google direct op de hoogte is van je (nieuwe) website.
Wat kan je doen? Regel de instellingen in WordPress. Was de ‘niet indexeren’ functie al uitgeschakeld, maar wordt je gehele website niet geïndexeerd? Neem dan contact op met je webbouwer.
Je vertrouwt op oude trucjes die niet meer werken
Zoekmachine optimalisatie is niet meer wat het ooit is geweest. En dat is maar goed ook. Waar de online ondernemer vroeger veel links kon kopen, overmatig veel zoekwoorden kon gebruiken en verschillende pagina’s voor alle zoekwoord variaties kon maken, moet hij zich nu meer richten op de bezoeker.
Websites met goede content, die gebruiksvriendelijk zijn, snel laden, veilig zijn en waar vaak naar wordt gelinkt, worden beloond en zullen hoger scoren in Google. Met oude trucjes alleen zal het gewenste resultaat echt uit blijven.
Wat kan je doen? Vergeet alles wat je weet over zoekmachine optimalisatie van 10 jaar geleden en volg finalwebsites om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Ook deze blogpost kan helpen om te weten te komen wat nu wel werkt.
Je website is technisch niet goed geoptimaliseerd
Wanneer er wordt gesproken over het technisch optimaliseren van websites voor zoekmachines, wordt er al snel gedacht aan het wijzigen van de code van je website. Voor een groot deel is dat ook zo, maar niet alleen. Er zijn verschillende gebieden waarop je website technisch tekort kan schieten:
Je website is te langzaam
De laadsnelheid van je website is een belangrijke ranking factor. Bezoekers vinden het vervelend om te wachten en Google ziet laadsnelheid daarom als een belangrijk kwaliteitskenmerk. Een trage website kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld slecht hosting of afbeeldingen die te zwaar zijn en daardoor langzamer worden geladen.
Je website beschikt over een onduidelijke sitestructuur
Een duidelijke website structuur heeft 2 voordelen. Google kan met behulp van een duidelijke structuur eenvoudiger de content op je website organiseren en indexeren. Bezoekers kunnen daarnaast sneller de informatie vinden die ze nodig hebben.
Je website bevat veel broken links en vertoont 404 fouten
Verwijs je vaak naar content op andere websites of verwijder je wel eens pagina’s van je eigen website? Controleer dan regelmatig de links. Wanneer Google tijdens het indexeren te veel broken links tegenkomt, bestaat de kans dat je website niet meer volledig wordt geïndexeerd. En dat wil je natuurlijk voorkomen.
Je webpagina’s bevatten niet genoeg interne links
Ook interne links dragen bij aan de structuur van je website. Google volgt namelijk de interne links op je website om te onderzoeken welke pagina’s aan elkaar zijn gerelateerd. Dit heeft voordelen voor je ranking in de zoekmachine. Wanneer een pagina veel interne links heeft is dit een signaal voor Google dat deze pagina wel belangrijk moet zijn. Een slimme interne link strategie kan dus zeker bijdragen aan je positie in Google.
Je website heeft geen XML Sitemap
Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op je website die Google bots gebruiken om je website te indexeren. Heb je geen XML sitemap dan zijn de bots aangewezen op je interne linkstructuur, maar dit is geen garantie dat elke pagina wordt gevonden en geïndexeerd. Vooral als je website nieuw is, veel pagina’s telt of een slechte interne linkstructuur heeft, is een XML Sitemap geen overbodig luxe.
Je webpagina’s beschikken over een slechte documentstructuur
Naast de sitestructuur kan ook een slechte documentstructuur je ranking negatief beïnvloeden. Door HTML tags op de juiste manier te gebruiken geef je extra informatie aan Google over de indeling van een pagina. Bijvoorbeeld welke informatie het meest belangrijk is, welke informatie voor navigatie is, etc. Dit helpt Google om de pagina nog beter te indexeren.
Je biedt geen oplossing voor het duplicate content probleem
Elke website heeft er last van: duplicate content. Dit houdt in dat dezelfde content op meerdere pagina’s (en URL’s) wordt weergegeven. Los je dit niet op, dan weet Google niet welke versie de bot moet indexeren, wat een negatieve invloed heeft op je ranking in de zoekmachine.
Wat kan je doen? Lees vooral onze blogpost over SEO techniek of schakel je webbouwer in als je niet zelf aan de slag wilt met je website. Tip! De WordPress plugin SEOPress biedt een groot aantal opties om de techniek van je website te verbeteren.
Je content is niet geoptimaliseerd
Een groot deel van de content die door bedrijven wordt gecreëerd, blijft onopgemerkt. Toch zijn er verschillende manieren om je content wel onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door de content op social media te promoten of te adverteren in Google. Wil je organisch hoger in Google verschijnen, dus zonder ervoor te betalen? Dan zal je de content moeten optimaliseren voor zoekmachines.
Content optimalisatie houdt niet in dat je de artikelen alleen voor de zoekmachine schrijft. De pagina volstoppen met het zoekwoord zal bij de bezoeker alleen maar tot irritaties leiden, waardoor de conversie uit blijft. In onze blogpost over content optimalisatie leer je hoe het wel moet!
Wat kan je doen? Heb je onze blogpost gelezen? Optimaliseer eerst je oude content voordat je nieuwe blogposts gaat schrijven. Bij finalwebsites hebben wij al veel resultaat geboekt in Google door oude artikelen nog beter te maken.
Niet genoeg (sterke) links verwijzen naar je website
Is je website technisch goed geoptimaliseerd en heb je al veel goede content gecreëerd, maar sta je nog steeds niet hoger in Google? Dan kan het goed zijn dat nog te weinig andere websites naar je website verwijzen. De populariteit van je website is namelijk ook erg bepalend voor de vindbaarheid in Google.
Verwijzen veel websites naar je website? Dan ziet Google dit als een signaal dat je website wel belangrijk moet zijn. Dit heeft weer een positief effect op de autoriteit van je domein. Let op! De kwaliteit van de links is misschien nog wel belangrijker dan de hoeveelheid links.
Wat kan je doen? Meer links krijgen? Dan zijn er verschillende dingen die je kan doen. Zo kan je beginnen met het creëren van content die zo goed is, dat mensen het wel moeten delen. Wij hebben het dan bijvoorbeeld over lange artikelen die de bezoeker nergens anders op het web kan vinden. Gastbloggen is een andere manier om meer links te krijgen. Maak een lijst met websites waarvoor je zou kunnen gastbloggen en pitch je idee.
Geen of niet de juiste zoekwoorden gekozen
Zoekwoorden. Zijn deze nog steeds belangrijk? Jazeker! Want als je niet weet op welke termen je website gevonden moet worden, hoe moet Google dit dan weten?
Voor finalwebsites hebben wij ook wel eens blogposts geschreven zonder een duidelijk zoekwoord te kiezen. Het feit blijft dat deze artikelen minder goed (of niet) gevonden worden op Google dan artikelen waarvoor wel het juiste zoekwoord is gekozen.
Wat kan je doen? Hebe je voor sommige pagina’s of berichten nog geen duidelijk zoekwoord gevonden. Voer dan een zoekwoorden onderzoek uit.
Nu vraagt u zich misschien af: “wat als ik geen geschikt zoekwoord voor de pagina kan vinden”? Het kan voorkomen dat je een blogpost wil schrijven over een onderwerp waar mensen nog niet (veel) naar op zoek zijn. Aan jou de taak om deze dan op andere manieren onder de aandacht te brengen.
Er is te veel concurrentie
Wil je beter gevonden worden op Google met een vrij nieuwe website? Richt je dan niet op de zogenaamde ‘short tail zoekwoorden’. Short tail zoekwoorden zijn zoekwoord-combinaties die vaak maar uit 1 of 2 woorden bestaan, zoals ‘hondenschool’ of ‘puppycursus’. Vaak is het moeilijk om op dit soort termen scoren, omdat de concurrentie te sterk is. Wanneer je website nog niet veel autoriteit heeft gebouwd, zal het lastig worden om op deze populaire termen te scoren.
Een betere optie is dan om te kiezen voor de long tail zoekwoorden. Deze zoekwoord-combinaties zijn langer en hebben vaak minder concurrentie, zoals ‘kosten puppycursus Amsterdam’ en ‘pup opvoeden tips’. De kans dat je voor deze combinaties hoger in Google komt, is niet alleen groter, je zal ook merken dat het aantal conversies toeneemt. Hoe gerichter de zoekopdracht, des te groter de kans dat iemand contact opneemt, een aankoop plaatst of zich inschrijft voor de nieuwsbrief.
Wat kan je doen? Vind een niche om je te onderscheiden. Waarover hebben nog geen of niet veel concurrenten geschreven? Doe en concurrentieanalyse en ga vervolgens aan de slag met het creëren van unieke content.
Je content is niet uniek
Goede content creëren kost tijd. Meer tijd dan je in het begin misschien had verwacht. Content van je concurrent kopiëren en op je eigen website gebruiken, gaat stukken sneller. Maar zoals je misschien al hebt gemerkt, zijn de resultaten ook minder goed dan misschien verwacht.
Duplicate content wordt door Google niet beloond. De kans is zelfs groot dat het kopiëren van content van andere websites je positie benadeelt. Bevat je website content die je eerder van je concurrenten hebt “gestolen”, dan wordt het tijd om deze teksten te wijzigen. Tenminste, als je echt wil dat jewebsite of webshop hoger in Google komt.
Wat kan je doen? Bedenk hoe je nog betere content dan je concurrenten kan creëren. Op veel websites zal je dezelfde informatie tegenkomen. Zo moeilijk moet het dus niet kunnen zijn om op te vallen. Bedenk bijvoorbeeld welke vragen je concurrenten onbeantwoord laten of welk bijzonder onderscheidend vermogen je organisatie heeft. Hulp nodig? Dan kan je altijd een tekstschrijver inschakelen.
Tip! Wil je weten wat het effect is geweest van de wijzigingen? Gebruik dan de handige tool Serp Watcher. Voeg de zoekwoorden toe die je voor de pagina’s hebt gekozen enkele dagen voordat je de teksten gaat wijzigen. Met behulp van de tool kan je bijhouden of je werk ook daadwerkelijk tot een hogere positie in Google leidt.
Google ziet je niet als specialist
Het doel van Google is om de meest relevante zoekopdrachten op de eerste pagina te tonen. Ziet Google je website als een specialist in vergelijking tot soortgelijke websites? Dan is de kans groter dat je website hoger in Google wordt getoond. Websites die op de eerste pagina staan:
- Worden regelmatig geüpdatet
- Hebben al meerdere pagina’s of blogposts over het onderwerp geschreven
- Bevatten kwalitatief goede content van >1000 woorden
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is niet zo gek als je website niet goed wordt gevonden als je website niet aan deze 3 punten voldoet.
Stel je eens voor. Je bent een coach en je wil graag worden gevonden op ‘stress verminderen’. Je hebt een blogpost voor dit zoekwoord geschreven, maar deze wordt pas op pagina 6 getoond. Wat nu? De strategie is om meer blogposts te schrijven over dit onderwerp voor gerelateerde zoekwoorden, zoals: ‘werkstress verminderen’, ‘tips tegen stress’ en ‘voeding tegen stress’. Hiermee kan je Google laten zien dat je wel degelijk een autoriteit bent op het gebied van stress.
Wat kan je doen? Één pagina over een bepaald onderwerp is vaak niet genoeg. Schrijf meerdere blogposts over één onderwerp en gebruik daarvoor zoekwoorden die je nog niet eerder hebt gekozen. Link tussen de artikelen om het verband tussen de pagina’s te benadrukken.
Je website heeft in het verleden een penalty gekregen
Hou jij je niet aan de richtlijnen van Google? Dan kan je website een penalty krijgen. Dit heeft nadelige gevolgen voor de ranking van je website in Google. Penalty’s kunnen door het webspamteam van Google worden uitgedeeld, maar ook als gevolg van een update van Google’s algoritme.
Beiden hebben als doel om websites van een lagere kwaliteit ook lager te laten ranken. Daarbij kan het gaan om websites met slechte content of duplicate content, websites die zoekwoorden verbergen, websites met een onnatuurlijk linkprofiel, websites die links kopen of websites die gewoon tot spam gerekend kunnen worden. Dit soort zaken kunnen allemaal tot een penalty en dus een daling in je ranking leiden.
Hoe weet je of je website een penalty heeft gekregen? Een onverwachte daling in de bezoekersaantallen kan hierop wijzen. Heb je u daarnaast de website aangemeld bij Google Search Console? Dan ontvang je berichten van Google als er één of meerdere problemen zijn geconstateerd.
Wat kan je doen? Voorkomen is beter dan genezen. Als je eenmaal een penalty hebt gekregen is het hard werken om weer hoger in Google te komen. Per penalty zal het verschillen wat je moet doen om deze op te lossen. Vaak gaat het toch om meer waardevolle content creëren en de slimme trucjes die je eerder hebt gebruikt op te lossen. Wanneer je dit hebt gedaan, kan je bij Google Search Console een verzoek indienen om de indexering van je website te herhalen.
Hoger in Google en dan?
Een hogere positie in de zoekmachine leidt altijd tot meer bezoekers en verkopen. Of toch niet? Mensen klikken dan wel sneller op het eerste of het tweede zoekresultaat, maar dat betekent niet per se dat een bezoek tot een conversie zal leiden. Daarom sluiten wij deze blogpost af met enkele tips om alles uit je hoge ranking in Google te halen.
- Zorg ervoor dat je pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. De bezoeker komt met een bepaalde verwachting op je pagina. Wordt vervolgens niet aan deze verwachting voldaan, dan zal de bezoeker je website weer verlaten. Zorg er daarom voor dat de content op je pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. Gebruik geen slimme trucjes of loze beloftes om de bezoeker naar je website te leiden.
- Creëer een mega sterke page title en meta description. Al die moeite om hoger in Google te komen en nog klikken bezoekers niet op je zoekresultaat. Waarom zouden zij ook als jij je helemaal niet van de concurrenten onderscheidt? Besteed daarom altijd tijd aan het schrijven van een goede page title en meta description om echt op te vallen in Google.
- Zorg voor een duidelijke structuur op de pagina en vertel duidelijk wat de lezer moet doen. Een bezoeker komt dus met een bepaalde verwachting op je website en dan? Als de informatie die hij zoekt niet snel vindbaar is of als je niet vertelt wat de volgende stap is voor de bezoeker, zal hij de website weer verlaten. De kans op een conversie laat je dan voorbij gaan. Zorg voor duidelijke pagina’s en duidelijke conversies. Wacht niet tot de bezoeker zelf op onderzoek uitgaat.
Kan ook jouw website beter gevonden worden op Google?
In principe kan elke website beter gevonden worden op Google. Een eerste stap is bijvoorbeeld om de veelgemaakte fouten, die in deze blogpost zijn besproken, op te lossen als jij je hieraan schuldig maakt. Belangrijk is dat je weet dat je vindbaarheid in Google niet vanzelf verbetert. Een lange termijn strategie is nodig om hoog te scoren op verschillende zoekwoorden. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je vindbaarheid? Wij geven niet alleen advies, maar kunnen ook helpen bij het technisch optimaliseren van je website, het creëren van goede content of het verzamelen van externe links naar je website.
Gepubliceerd in: Website optimalisatie