WordPress website live zetten

Een website bouwen is ook met WordPress nog veel werk, maar naar al je inspanningen moeten er nu resultaten volgen, toch? Je hebt je website 100 keer gecontroleerd en ook je vrienden hebben de website mogen testen. Nu is het dus tijd om je website aan te “grote” publiek voor te stellen!

Met onze stappenplan zal dat ook zeker lukken.

Hoezo een stappenplan?

Naast het bouwen van een website en het plaatsen van teksten en afbeeldingen, is het belangrijk dat je website goed functioneert en geen fouten bevat. Helaas gaat er tijdens het live-zetten van een WordPress website nog regelmatig iets mis of worden er soms dingen vergeten. Onze stappenplan of checklist biedt hier de oplossing.

Wil jij je website eerst voor zoekmachines optimaliseren? Bekijk dan de finalwebsites SEO Checklist.

In 25 stappen je WordPress website live zetten

De onderstaande lijst heeft een bepaalde volgorde. Bovenaan vindt je de meest belangrijk onderwerpen en onderaan staan de (iets) minder belangrijke acties. 

Tijdens het live-zetten van je WordPress website is het belangrijk dat zoekmachines en bezoekers nog geen toegang tot je website hebben. De stappenplan is gemaakt voor een WordPress website, maar de meeste handelingen zijn ook voor elke andere website van toepassing.

  1. Zijn alle teksten en afbeeldingen ingevoerd en staan alle pagina’s zoals gepland op je website? Het is dus belangrijk dat je website helemaal af is voordat je verder gaat.
  2. Werken alle links en heb je voor alle afbeeldingen een ALT tag ingevoerd? Je kan een test uitvoeren met de link-checker tool Screaming Frog. Met de gratis versie kan je een website met max 500 URl’s testen.
  3. Heb je voor de website meer dan 1 domeinnaam geconfigureerd? Zorg dan ervoor dat de website maar op één domeinnaam reageert. Gebruik redirects voor alle overige domeinnamen.
  4. Heb je de XML sitemap aangemaakt? Wij gebruiken de sitemap functie die samen met de Yoast SEO plugin wordt geïnstalleerd. Vergelijk het aantal pagina’s uit de sitemap met het aantal pagina’s dat het link-checker tool heeft gevonden.
  5. Controleer dat het robots.txt bestand aanwezig is. WordPress maakt een standaard aan en Yoast SEO plaatst ook de URL voor de XML sitemap in dat (virtuele) bestand. Maar je kan ook zelfs een een bestand aanmaken met de volgende regeles:
User-agent: *
Disallow: *.php
Disallow: */feed/
Sitemap: http://www.uwdomeinnaam.nl/sitemap_index.xml

De eerste “Disallow” regel geeft de instructie dat er geen PHP script wordt geïndexeerd. De tweede regel geeft aan dat RSS feeds van je WordPress website niet  worden geïndexeerd. Onderaan staat de URL van de XML sitemap. Het is goed mogelijk dat er nog meer of andere regels nodig zijn, maar dat is afhankelijk van je website en je eigen wensen. 

  1. Tijdens het bouwen van je website is het belangrijk dat Google en andere zoekmachines je website niet gaan indexeren. Hiervoor biedt WordPress een functies die ervoor zorgt dat alle pagina’s op noindex staan. Vergeet niet om deze instelling uit te schakelen.
  2. Hebben alle (belangrijke) pagina’s een unieke META omschrijving? Ook al speelt de META omschrijving geen rol bij de vindbaarheid van je website, deze wordt echter wel getoond binnen de zoekresultaten. Het is al moeilijk genoeg om binnen Google gevonden te worden, het zou toch erg jammer zijn als een bezoeker door een ontbrekende META omschrijving op een ander resultaat gaat klikken.
  3. Heb je voor elke pagina een duidelijke paginatitel ingesteld? Deze is nog belangrijker dan de META omschrijving. Controleer vooral dat het woord “Home” niet in de titel van je homepage staat.
  4. Zijn er URL’s van oude webpagina’s die niet meer bestaan? Zorg ervoor dat deze worden omgeleid naar de nieuwe bestemming. Wij gebruiken hiervoor de Redirection plugin voor WordPress.
  5. Controleer de error_log bestanden op foutmeldingen die eventueel ontstaan tijdens het bezoeken van je website. Het gebeurt wel vaker dat een plugin of functie slecht werkt en veel fouten produceert die je niet ziet maar wel de website vertragen.
  6. Wordt van je WordPress website een “cache” versie bijgehouden? Wij installeren voor de meeste WordPress websites de plugin Super Cache. Hierdoor wordt de site niet alleen sneller, maar ook minder gevoelig voor hackers.
  7. Functioneren de web-formulieren? Elke interactie met een bezoeker die leidt tot een conversie is belangrijk voor je onderneming. Laat je web-formulieren door verschillende mensen (jong/oud, etc.) voldoende testen. Je zult zien dat iedereen zijn eigen manier heeft om zo een formulier in te vullen.
  8. Wordt de website juist getoond via de verschillende webbrowsers, op mobiel en desktop? 
  9. Zijn alle teksten vertaald? Controleer vooral de statische teksten die door je WordPress template en plugins worden getoond. De kans is groot dat deze teksten nog in het Engels zijn.
  10. Verschijnt er een 404 error pagina wanneer je een niet bestaande pagina aanroept? Toont je 404 pagina duidelijke informatie en worden ook linkjes/buttons getoond waar de bezoeker op kan klikken om verder te gaan?
  11. Heb je de code voor je web-statistieken software geplaatst? Controleer of de code voor Google Analytics of Clicky op elke pagina aanwezig is.
  12. Heb je een backup van je website gemaakt en worden worden deze dagelijks opnieuw uitgevoerd? Zonder een goede backup functie loop je het risico dat je website na een storing niet kan worden hersteld.
  13. Ben je als website eigenaar in het bezit van de rechten op alle foto’s die op je website worden getoons? Controleer ook de rechten voor stockfoto’s die je webdesigner heeft geplaatst.
  14. Heb je een Favicon of site icoon geïnstalleerd? Via Instellingen is het mogelijk om zo een afbeelding te uploaden.
  15. Heeft je website een privacy en cookieverklaring? Beide verklaringen zijn verplicht voor je website. Tip, ga via Google op zoek naar template of voorbeelden.
  16. Heb je alle voorbeeldpagina’s, posts en afbeeldingen verwijderd? Deze worden vaak samen met het thema geïnstalleerd en deze wil je niet dat deze in Google verschijnen.
  17. Zijn WordPress, je template en alle gebruikte WordPress plugins bijgewerkt? Op het moment dat je website live gaat is deze ook beter zichtbaar voor bots en hackers. Zorg ervoor dat alle updates regelmatig worden uitgevoerd.
  18. Is een SSL certificaat voor de website geïnstalleerd en worden alle bestanden/interne links via het HTTPS protocol aangeroepen? Wij adviseren het gebruik van een SSL certificaat voor elke website. 
  19. Is je website beveiligd tegen brute force attacks en spam bots? Elk formulier op je website is een doelwit voor bots en hackers. Zorg voor een goede bescherming voor de loginpagina en alle andere web-formulieren
  20. Hoe staat het met de snelheid van je website? Wanneer je website een te lange laadtijd heeft zullen bezoekers je website sneller verlaten. Ook voor Google is het belangrijk dat je website snel wordt geladen.

Het gebeurt wel vaker dat je tijdens de controle van je website nog meer “problemen” tegenkomt. Probeer alle problemen zo snel mogelijk op te lossen voordat de website live gaat. Het is altijd beter om je WordPress website iets later live te zetten dan dat je bezoeker een fout of probleem tegenkomt. Staat alles goed? Meld dan je website aan bij Google Search Console. Hier kan je o.a. je website aanmelden bij Google en ontvang je ook waarschuwingen van Google als iets mis is met je website. Via de console kan je ook je XML sitemap aanmelden (dat hoef je niet te wachten dat Google deze vanzelf vindt).