Wanneer wij een website eigenaar vragen of zijn website gebruiksvriendelijk is, dan wordt deze vraag meestal met “ja” beantwoord. Dat is ook begrijpelijk omdat niemand graag toegeeft dat zijn website, die een belangrijk onderdeel van de onderneming is, niet goed werkt, Kijken we dan samen met de (nieuwe) klant naar zijn website, dan wordt snel duidelijk dat er vaak nog veel werk te verrichten is.

In deze blogpost lees je alles over de kenmerken van een  gebruiksvriendelijke website en welke stappen je moet ondernemen om je website gebruiksvriendelijk te maken.

Deze blogpost is speciaal geschreven voor webshopeigenaars, maar veel van onze tips zijn ook geschikt voor alle zakelijke websites!

Wat zijn de kenmerken van een gebruiksvriendelijke website?

De basis van een website moet natuurlijk goed in elkaar zitten. De volgende kenmerken zijn het fundament voor een gebruiksvriendelijke website.

  • Je website heeft een duidelijke navigatie en sitestructuur
    Je bezoeker moet te allen tijde elke belangrijke pagina van je website kunnen bereiken. Dat wil niet zeggen dat je alle pagina’s van je site in het menu moet plaatsen, maar wel de belangrijke. Lukt het niet dan is er misschien iets mis met de website structuur.
  • Klanten komen eenvoudig terecht in een funnel en weten altijd welke actie de volgende stap is
    Elke pagina van je website heeft een doel. Dat kan zijn dat de bezoeker op een link of button naar de volgende (relevante) pagina moet klikken of juist het formulier moet invullen. Zorg ervoor dat het doel of het conversie element duidelijk is en dat er niet te veel keuzes zijn op één pagina.
  • De beschikbare informatie op een pagina is eenvoudig te scannen
    Plaats de informatie voor je pagina op zo’n manier dat de bezoeker met één oogopslag kan zien, waar de pagina over gaat. Gebruik duidelijke kopjes, wissel af met zinslengte en vermijd grote blokken met tekst.
  • Je website beantwoordt alle vragen van de bezoeker
    De meeste bezoekers kijken alleen op je website en maken op basis van je website (en de daarop beschikbare informatie) een aankoopbeslissing. Is de informatie op je website niet volledig of blijven bepaalde vragen onbeantwoord, dan is de kans groot dat je potentiële klant toch verder gaat en voor je concurrent kiest. 
  • De bezoeker wordt niet afgeleid door overbodige elementen (te veel pop-ups, opt-ins of CTA’s)
    We hebben het eerder genoemd, je bezoeker moet op elke pagina één doel kunnen volgen. Dat lukt niet wanneer je te veel afleiding creëert. Plaats niet te veel inschrijfformulieren, pop-ups of andere Call To Actions.

Nu we weten wat de kenmerken van een gebruiksvriendelijke website zijn, is het tijd om uit te zoeken hoe het met je eigen website staat. Kunnen je bezoekers of klanten eenvoudig hun doel bereiken?

Wil je op basis van deze 5 kenmerken snel aan de slag met het verbeteren van je eigen website? Scroll dan naar het einde van de blogpost. Hier bespreken wij concreet wat je kan doen om je website gebruiksvriendelijker te maken.

Hoe kom je erachter of klanten je website gebruiksvriendelijk vinden?

Gelukkig zijn er meerdere manieren om erachter te komen hoe gebruiksvriendelijk een website is. Misschien ben je al succesvol met je website en denk je dat er niks aan de hand is. Wij adviseren je toch om de volgende acties uit te voeren. Waarom? Omdat het altijd nog beter kan!

  • Vraag mensen die je website nog niet kennen
    Bij een nieuwe website vragen wij meestal aan de mensen om ons heen wat ze van onze nieuwe website vinden. Vaak zijn dit mensen die je “oude” website ook al kenden of betrokken zijn met je onderneming. Hun oordeel is vaak niet zo waardevol en je kan dan ook beter mensen vragen die je website of onderneming nog niet kennen.
  • Kijk naar de uitstap punten in Google Analytics
    Dit soort informatie kan je het beste regelmatig opzoeken en ook bijhouden. Verandert het gedrag van je bezoekers en verlaten mensen opvallend vaak je website via bepaalde pagina’s, dan is er misschien iets mis met de informatie op deze pagina’s.
  • Luister goed naar klachten en vraag klanten aan de telefoon of zij problemen met je website hadden
    Je telefonische klantenservice of buitendienstmedewerkers horen regelmatig hoe klanten je website ervaren. Vraag deze medewerkers om goed te luisteren naar klachten of feedback en zorg ervoor dat zij deze informatie dan ook doorspelen naar de juiste afdelingen.
  • Onderzoek sessies van je bezoekers (via Clicky Analytics of je livechat tool). Zijn er bepaalde pagina’s die steeds opnieuw worden bezocht?
    Wanneer bezoekers steeds dezelfde actie(s) uitvoeren of pagina’s bezoeken dan kan dit positief zijn, maar ook negatief. Het kan namelijk zijn dat de bezoeker veel interesse in je producten heeft of gewoon niet kan vinden wat hij eigenlijk zoekt. Wil je hier meer inzicht in krijgen? Doe dan alsof je de bezoeker zelf bent en volg stap voor stap de verschillende sessies. 
  • Test regelmatig (vooral na updates) je website
    Je website testen is uitermate belangrijk. Test vooral ook pagina’s die weinig worden bezocht. Heb je pagina’s of delen van je website bijgewerkt? Test dan alle pagina’s die door de aanpassing veranderd zijn.

Er zijn best veel mogelijkheden om je website op gebruiksvriendelijkheid te testen. Voor een aantal acties, zoals de tests die je via online tools kan uitvoeren, is het resultaat soms niet duidelijk. Vergelijk de verschillende resultaten met elkaar voor een doeltreffende conclusie.

4 fouten die wij vaak tegengekomen

Regelmatig toetsen wij websites op de kenmerken van een gebruiksvriendelijke website. Helaas zien wij dan regelmatig problemen, die het succes van je webshop echt in de weg staan. 

Een slecht werkende zoekfunctie

Hoe meer pagina’s je website of shop bevat, hoe belangrijker wordt een goed werkende zoekfunctie. Test je zoekfunctie en zorg ervoor dat deze aan de volgende eigenschappen voldoet:

  • Het zoekveld is altijd goed zichtbaar
  • Meng geen resultaten (bijv. producten en pagina’s)
  • Heb je een resultaat aangeklikt, dan moet het mogelijk zijn om via de back button terug te gaan naar het zoekresultaat
  • Heb naast de zoekfunctie ook de nodige filters
  • Toon naast de naam van een resultaat ook een afbeelding, prijzen en maatinformatie. 

Belangrijke informatie is moeilijk te vinden 

Sommige informatie moet je volgens de wet op je website, denk bijvoorbeeld aan je bedrijfsgegevens. Maar ook om de kans op een aankoop te verhogen, wil je onderstaande informatie goed vindbaar op je website vermelden. 

  • Vermeld duidelijk de contact en bedrijfsgegevens. Klanten willen weten of een bedrijf ook daadwerkelijk bestaat.
  • Heb je een shop dan is het belangrijk dat je klanten, zonder de producten in de winkelwagen te plaatsen, kunnen zien wat de verzendkosten zijn. 
  • Maak het je klanten makkelijk om contact op te nemen. Een ingewikkeld contactformulier is dat niet. Heb je hierdoor te veel werk voor je klantenservice afdeling? Zorg dan voor minder vragen (bijvoorbeeld een goede FAQ pagina) of verbeter je aanbod zodat er minder klachten/retouren zijn.

Foutieve werking binnen webshops en websites

Je website of webshop moet foutloos werken, maar toch zijn er shops waar een winkelwagen plotseling leeg is of zijn er links die niet werken en dus een 404 foutmelding opleveren.

  • Test je webshop of website regelmatig en vooral nadat een technische update heeft plaatsgevonden. Ook wanneer je website niet is veranderd, kan het zijn dat door een webbrowser update de website na een tijd niet meer goed functioneert.
  • Gebruik een tool die op zoek gaat naar niet werkende links. Bij een WordPress website is dat de Broken link checker plugin.
  • Vraag je webbouwer om regelmatig de error log bestanden te analyseren. Op deze manier kunnen sommige fouten goed worden opgespoord of zelfs worden voorkomen. 

Webformulieren met te veel velden

Een bestel of contactformulier is voor jou als website eigenaar de kans op omzet of een nieuwe klant. Hoe lastiger een webformulier, hoe groter de kans dat je potentiële klant vroegtijdig afhaakt. 

  • Beperk het aantal velden van je formulieren. Je hoeft bijvoorbeeld bij een nieuwe klant via de afrekenpagina niet (altijd) om het telefoonnummer, geboortedatum, bedrijfsnaam, etc. te vragen. Is de nieuwe klant “binnen”, dan kan je ook later de extra informatie opvragen.
  • Maak het niet te ingewikkeld door de invoer van de klant “extra scherp” te valideren. Neem bijvoorbeeld het veld voor het telefoonnummer. Je kan de invoer valideren zodat de klant het nummer op een bepaalde manier moet invoeren, maar de invoer verschilt nog per persoon of door een ander nummerlengte van het land waar de klant zich bevindt. De melding dat het nummer niet geldig is zou dan voor irritatie kunnen zorgen.
  • Krijg je soms de vraag of je de bestelling/aanvraag van een klant wel hebt ontvangen? Dan bestaat de mogelijkheid dat je bedankpagina of melding niet duidelijk genoeg is. Daarnaast helpt het om een bevestigingsmail te sturen naar elke bezoeker die je formulier heeft ingevuld. 

Hoe kan je het beste je website gebruiksvriendelijker maken?

Nu wij de kenmerken van een gebruiksvriendelijke website weten en ook geleerd hebben wat de veelgemaakte fouten zijn, volgen nu onze handige tips voor het verbeteren van je website.

Duidelijke navigatie en sitestructuur

  • Zet alleen de belangrijke links in de hoofdnavigatie
  • Laat duidelijk zien waar de bezoeker zich bevindt
  • Gebruik voor je blog relevante categorieën om je posts in te delen 

Je website heeft een duidelijke funnel

  • Gebruik een duidelijke actie waar de funnel begint. Buttons en links met de tekst “Start hier” of “Ontdek de voordelen van…” zijn een goede indicatie hiervoor.
  • Zorg ervoor dat je bezoeker de funnel niet vroegtijdig verlaat. Dit kan je doen door buttons en links te gebruiken die de vervolgstap duidelijk kenmerken (“Stap 2, 3… of ga verder met …).
  • Bied je bezoekers aan het einde van de funnel verschillende opties. Stel: je geplande conversie is het invullen van een formulier voor de deelname aan een persoonlijk demo. Sommige klanten zijn op dit moment nog niet zo ver en willen eerst nog informatie ontvangen. Deze behoefte kan je via hetzelfde formulier opnemen door de keuze voor een “Demo” OF “meer informatie” aan te bieden.

De beschikbare informatie op een pagina is eenvoudig te scannen

  • Zorg voor duidelijke titels en tussenkopjes
  • Formuleer kortere zinnen
  • Voorkom grote/lange tekstblokken
  • Maak lijsten, kopjes en paragrafen verschillend op 

Beantwoord alle vragen van de bezoeker

  • Gebruik extra afbeeldingen en grafieken bij complexe en ingewikkelde teksten
  • Maak een pagina aan met veelgestelde vragen en groepeer de vragen per thema.
  • Monitor de opdrachten van je zoekfunctie en creëer nieuw content op basis van deze zoekwoorden.

Voorkom afleiding

  • Beperk het aantal pop-ups en opt-ins
  • Verberg de live chat functie wanneer je niet online bent
  • Gebruik je webformulieren? Vraag dan alleen de noodzakelijke informatie. Hoe korter het formulier, des te groter de kans dat een formulier wordt ingevuld.

Belangrijk! Verander niet te veel zaken in één keer

Net zoals bij alle andere veranderingen aan je webshop (met WooCommece) wil je ook voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid systematisch te werk gaan. 

  • Inventariseer alle verbeteringen die je wil doen
  • Wijzig niet te veel dingen tegelijk zodat je het overzicht behoudt
  • Noteer alle aanpassingen incl. het datum
  • Controleer het effect van je aanpassingen
  • Werkt een aanpassing tegen, herstel dan de oude situatie

Technische verbeteringen die je webbouwer moet doen 

Voor sommige verbeteringen zullen de meeste online ondernemers toch hulp moeten inroepen. Wij zien veel WordPress websites waar voor alle mogelijke aanpassingen plugins worden geïnstalleerd, met als resultaat dat de website traag wordt, problemen heeft bij toekomstige updates of zelfs helemaal niet meer werkt. Vind je voor een aanpassing geen optie in het CMS van je website en ben je geen web developer? Vraag dan om hulp bij je webbouwer.

De gebruiksvriendelijkheid van je website is een serieus onderwerp. Elke verbetering kan leiden tot meer omzet en trouwere klanten. Wanneer begin jij met het onderzoeken en verbeteren van je eigen webshop of website?

Gepubliceerd in: Website optimalisatie