Voor het succes van je nieuwsbrief is het belangrijk dat je e-mails vooral in de inbox van je inschrijvers terechtkomen. Een voorwaarde hiervoor is dat de adressen in je mailinglijst vooral juist zijn.

Verstuur je regelmatig (1-2 keer per maand) je nieuwsbrief dan gaat het meestal goed, maar het kan misgaan wanneer je nieuwsbrief onregelmatig verschijnt. Eerder verzamelde e-mailadressen kloppen soms niet meer, waardoor de bounce rate voor je mailinglijst omhoog gaat.

Is de bounce rate erg hoog dan kan dit voor problemen zorgen. Je autoriteit als verzender gaat achteruit en misschien krijg je zelfs problemen met je e-mailmarketing provider.

In dit artikel lees je hoe e-mailadres checks werken en hoe je de e-mailadressen eenvoudig kan controleren.

Wat is een e-mailadres check?

In principe bestaat een e-mailadres check uit twee onderdelen:

1) Is het e-mailadres (formaat) wel geldig
Met deze check wordt gecontroleerd of het formaat klopt en dat geldige tekens zijn gebruikt. De test voeren systemen regelmatig uit: bij een inschrijving, tijdens het importeren en natuurlijk ook tijdens de e-mailadres check.

2) Bestaat het e-mailadres ook werkelijk
Tijdens deze controle wordt gekeken of het adres ook echt bestaat. Zo wordt de domeinnaam (het deel achter het @ teken) gecontroleerd en wordt ook even verbinding gemaakt met de bijbehorende mailserver.

Bij een goede e-mailadres check wordt ook nog verder gekeken naar

  • Is het adres afkomstig van een gratis dienst zoals Gmail of Outlook
  • Accepteert een domein elk adres (accept of catch all)
  • Is het een tijdelijk adres
  • Is het adres (tijdelijk) uitgeschakeld
  • Is de mailbox van het adres vol

Met de bovenstaande informatie en de beoordeling van de e-mailadres check kan je dan beter beslissen of een e-mailadres goed te gebruiken is voor je volgende nieuwsbrief of niet.

Doe de e-mailadres check

Via onderstaand formulier kan je max. 5 e-mailadressen checken.

 

Wil je nog meer adressen controleren? Meld je dan hier aan en laat nog eens 100 adressen volledig gratis controleren.

Wanneer is het belangrijk om een e-mailadres check uit te voeren

Je mailinglijst is erg kostbaar, een grote en actuele mailinglijst is zelfs nog waardevoller. Je wil dus niet dat op een gegeven moment een groter deel van je lijst niet meer werkt omdat je nieuwsbrief software aangeeft dat het adres niet bereikbaar is (bounced). Bij de volgende situaties kan je beter een e-mailadres check uitvoeren.

Je hebt al een langere tijd geen nieuwsbrief verstuurd

Soms heb je even geen tijd om de volgende nieuwsbrief te versturen of je hebt gewoon geen nieuws. Voordat je het door hebt heb jij je lijst al een jaar niet meer gebruikt. Is je mailinglijst al meer dan 6 maanden niet gebruikt? Check de e-mailadressen.

Je bent gewisseld van e-mailmarketing provider

E-mail servers hebben een soort geheugen. Zij registreren vanaf welke adressen het veilig is om e-mails te ontvangen en daarbij kijken zij ook of de verzendende dienst (IP adres) betrouwbaar is.

Ben je onlangs gewisseld van provider? Dan kun je beter een check uitvoeren en op basis daarvan alleen die adressen gebruiken die als veilig worden gekenmerkt. De andere adressen kan je dan eventueel beter op een later tijdstip weer gebruiken.

Je wil nieuwe e-mailadressen toevoegen aan je mailinglijst

Heb je een lijst met nieuwe adressen, bijvoorbeeld nieuwe klanten of adressen die je offline hebt verzameld? Dan kan je deze beter even controleren. Op deze manier kom je ook snel erachter of er spelfouten bij de ingevoerde adressen zitten.

Misschien denk je: Als mijn provider de ongeldige adressen als “bounced” gemarkeerd heeft en deze uitsluit voor de volgende mailingen, dan hoef ik toch verder niets te doen? Dat lijkt misschien logisch, maar het gaat helaas anders. Heb jij in je mailinglijst te veel slechte adressen, dan is de kans groot dat je e-mailmarketing provider je gehele lijst zelf weigert!

Is het nodig om elke nieuwe inschrijving te valideren?

In principe wel, tenzij dat je recentelijk een e-mail naar dezelfde adressen hebt gestuurd. nieuwsbrief inschrijvingen via de website? Dan kan je voor de dubbele opt-in gaan, op deze manier moet de inschrijver zijn aanmelding bevestigen.

Je gehele mailinglijst checken met Bouncer

Wanneer jij je gehele mailinglijst (misschien wel met duizenden adressen) wil controleren, dan kan je dat doen met behulp van diensten zoals Bouncer. Bouncer is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het checken van e-mailadressen en ook e-mailberichten. Zij leveren de tools die jou helpen om je mailings beter in de inbox van de inschrijver af te leveren.

Voor het checken van complete mailinglijsten heeft Bouncer integraties met een aantal e-mailmarketing systemen ontwikkeld. Hierdoor is het niet nodig om voor een controle eerst je mailinglijst te downloaden. In plaats daarvan maakt Bouncer eerst contact met het systeem (via een API) en worden dan alle contacten van je lijst opgehaald. Bij sommige systemen kan je zelfs de gecontroleerde gegevens weer terugsturen.

Hierbij wordt het resultaat van de controle bij de verschillende e-mailadressen opgeslagen. Daarna kan jij je lijst filteren om de “gevaarlijke” adressen te verwijderen of van je lijst uitschrijven.

Wil je meer controle bij de verwerking van de gegevens? Volg dan deze stappen (wij gebruiken EmailOctopus als e-mailmarketing systeem):

  1. Filter binnen EmailOctopus je mailinglijst op inschrijvers die al een langere tijd geen van je campagnes hebben geopend. Een inschrijver die recentelijk nog je nieuwsbrief heeft gelezen, hoef je niet te controleren.
  2. Exporteer deze gefilterde lijst of een segment naar een CSV bestand.
  3. In Bouncer klik je op Verify lijst > Add new list > Upload file en kies dan het CSV bestand dat je zojuist hebt geëxporteerd.
  4. Op het volgende scherm zie je een samenvatting van het aantal adressen dat Bouncer gaat checken en zie je het resultaat op basis van een snelle beoordeling. Ben je met de beoordeling tevreden, dan hoef je niets te doen. Klik anders op “Start now”.
  5. Bouncer gaat nu je e-mailadressen controleren. Afhankelijk van de grootte van je lijst duurt het een aantal minuten voordat de e-mailadres check is afgerond. Klik dan op “Resuits”.
  6. Hier heb je dan verschillende keuzes: All, Safe to Send, Send with Caution en Custom. Kies “Custom”, de-selecteer de bovenste optie “deliverable” en klik dan op “Download”.
  7. Het bestand dat je download bevat dan de adressen die je voor de volgende campagne niet meer wil gebruiken.
  8. Upload in EmailOctopus het bestand via de importfunctie. Kies dan bij status “Unsubscribed” zodat de adressen voor toekomstige campagnes en automations niet meer worden gebruikt.
Bouncer results - Download

Screenshot

Kan ik nog iets doen met de “afgekeurde” adressen?

Dat hangt ervan af hoe je de e-mailadressen hebt verzameld. Zijn het adressen van klanten of vaste relaties? Dan is het zeker waard om te checken wat het actuele e-mailadres is. Heb je de adressen via je website verzameld, dan kan je deze beter niet meer gebruiken.

Wat kan je nog meer doen?

Je adressen zijn goed en toch kan het zijn dat je beste nieuwsbrief nog steeds niets overal terecht komt. De volgende 3 tips kunnen het resultaat nog verbeteren:

Verstuur je nieuwsbrief vanaf een goed afzenderadres
Gebruik een persoonlijk e-mailadres zoals naam@domein.nl. E-mails van generieke adressen zoals info of contact worden door filters vaker als spam gezien. Is dat voor je bedrijf geen optie? Gebruik dan vooral een bestaand adres, zoals een noreply@jedomein.nl.

Configureer de benodigde DNS-records (DKIM en SPF)
Zonder voldoende domeinnaam verificatie zal je nieuwsbrief zelden de inbox van de ontvanger bereiken. Zorg ervoor dat de benodigde DKIM- en SPF-records zich in de DNS-zone van je domeinnaam bevinden. De service die je e-mails verzendt, moet de vereiste instellingen en validaties bieden.

Houd blacklists in de gaten
Als het IP-adres van de mailserver waarmee je nieuwsbrief verstuurd op een blacklist terechtkomt, zullen de ontvangende mailservers je nieuwsbrief afwijzen. Een goede e-mailmarketing service houdt blacklists in de gaten en zorgt ervoor dat een vermelding van korte duur is. Om zelf op de hoogte te blijven van eventuele blacklistings, kan je gebruik maken van een monitoring service. Wij gebruiken de blacklistmonitor van HetrixTools.

Gepubliceerd in: Online marketing tips | Webtools en functies