Voor de meeste e-commerce specialisten is Google Analytics de “holy grail”, wanneer het gaat om het traceren en analyseren van de activiteiten binnen de webshop.

Het alternatief voor Google Analytics?

De afgelopen tijd heeft Google GA versie 4 gepubliceerd en hierdoor is Google Analytics opnieuw compleet veranderd. Heb je genoeg van de aanpassingen en ben je op zoek naar een goed alternatief? Dan is Clicky Analytics misschien de oplossing voor je webshop. 

Wij gebruiken Clicky Analytics al een aantal jaren voor websites en webshops omdat je supersnel inzicht krijgt voor de meest belangrijke data. Maar hoe zit het met e-commerce functies in Clicky? Zijn deze voldoende aanwezig? In deze blogpost laten we je zien hoe je met wat kleine aanpassingen belangrijke data in Clicky kan verzamelen en analyseren.

Maar als eerst een kort overzicht van de meest belangrijk kenmerken en functies in Clicky Analytics.

Clicky de privacyvriendelijke website analytics software

Met Clicky kan je net zoals met Google Analytics de statistieken van je website bekijken. De tool heeft niet dezelfde functies, voor veel webshop eigenaren is Clicky meer dan voldoende.

Met Clicky beschik je o.a. over de volgende functies en voordelen.

  • Eenvoudig maar toch gedetailleerd
    Clicky lijkt qua interface erg op Google Analytics uit de eerste jaren, maar dan met meer uitgebreide informatie per bezoeker sessie. Zo kan je via elk detail (paginaweergave, doel of actie) “inzoomen” naar de bijbehorende sessie. 
  • Real time monitoring  (Spion functie)
    Wil je precies weten wat er op dit moment op je website gebeurt? Gebruik dan de Spion functie. Hiermee zie je in realtime waar de bezoeker zich bevindt en hoeveel/welke pagina’s hij eerder heeft bekeken. Alle rapportages zijn in real time.
  • Privacyvriendelijk en conform de AVG
    Ook kan je per bezoeker de gehele sessie bekijken en kan je zelfs eerdere sessies bekijken. Clicky anonimiseert standaard de gegevens van je bezoekers en er worden geen persoonsgegevens door Clicky bewaard.
  • Geen bots en referrer spam
    Je website statistieken worden niet vervuild door bots die je website bezoeken en ook zie je (bijna) nooit referrer informatie die niet klopt. Clicky filtert deze gegeven, zodat je deze niet krijgt te zien krijgt.
  • Bezoeker en actie historie
    Zoals eerder genoemd wordt voor elk bezoek aan je website een gehele sessie opgeslagen. Je ziet niet alleen de pagina’s die zijn bekeken, maar ook welke acties zijn uitgevoerd en welke doelen zijn behaald.

Clicky heeft nog veel meer functies. Met de gratis versie kan je een aantal functies testen, maar wil je toch alle premium functies gebruiken dan moet je (helaas) upgraden. Met de Pro versie kan je tot 10 websites analyseren en zijn de kosten $ 9,99 per maand of $ 79,99 per jaar (33% korting).  Klik hier voor de demo en een overzicht van de overige features.

Hoe gebruik je Clicky voor e-commerce?

Clicky heeft een aantal rapportage functies voor webshops die je via het dashboard kan instellen een raadplegen en voor andere informatie moet je extra code aan je (WordPress) website toevoegen. Lees hier hoe het allemaal werkt,

Omzetrapportage in Clicky

Omzetrapportage in Clicky

Met Clicky is het mogelijk om doelen aan te maken. Bij elke doel kan je een waarde opgeven. Voor een webshop is deze waarde natuurlijk variabel en moet deze alleen worden getraceerd voor een échte bestelling. Voor je webshop met WooCommerce gebruiken wij het volgende code snippet. 

Plaats deze code in het functions.php bestand van je child theme.

Op het moment dat de klant terugkomt van een betaling wordt het doel naar Clicky gestuurd. De omzet wordt dan getoond in de verschillende widgets van het Clicky dashboard. Omdat alleen het gehele omzetbedrag naar Clicky wordt gestuurd, is er helaas geen omzetrapportage per product mogelijk.   

Winkelwagen activiteit bijhouden

Als winkelier wil je op de hoogte zijn van achtergelaten winkelwagens, toch? Met de doelen functie en het onderstaande snippet (voor WooCommerce) kunnen wij niet identificeren wat een klant in zijn winkelwagen heeft achtergelaten, maar kunnen we wel meten wanneer een product in de winkelwagen wordt geplaatst.

Winkelwagen activiteit bijhouden

Bij de doel instellingen kan je kiezen of je het doel voor elke winkelwagen toevoeging wil meten of maar 1 keer per sessie. 

Ook de volgende code plaats je in het functions.php bestand van je child theme.

De shopping sessies van je bezoekers volgen

Een shopping sessie van je bezoekers kan je volgen in Clicky via het “Bezoekers” menu. Kies de sessies met bijzonder veel acties of wanneer iemand een doel heeft gehaald. Of een bezoek heeft geleid tot een doel, kan je zien door het icoon dat je hebt gekozen bij het aanmaken van het doel. Een andere manier om een shopping sessie te analyseren is, door de bezoekers van de winkelwagen pagina te bekijken. Hier kan je controleren welke bezoekers iets hebben gekocht of via welke pagina de bezoeker de website heeft verlaten.

Shopping sessies

Analyseer het gedrag van je bestaande klanten 

Wanneer je klanten via je webshop zijn ingelogd, dan kan je de acties en paginaweergaven in Clicky traceren. Om te voldoen aan de AVG regels moet je wel eerst om toestemming vragen. Dat kan je bijvoorbeeld doen via je cookie-melding. Door gebruikersnaam en e-mailadres in het Clicky snippet te plaatsen worden alle acties van je klant in Clicky gekoppeld. 

De volgende WordPress code zorgt ervoor dat de gebruikersnaam en het e-mailadres voor klanten die zijn ingelogd binnen het Clicky snippet worden getoond. 

Let op! Dit code snippet werkt samen met de server side functie voor Clicky. Aan het einde van deze blogpost vind je meer informatie en de link voor deze functie.

Tip! Zie je dat klanten veel interesse in een bepaald product hebben, dan kan je hiervoor een speciale email marketing campagne starten.

Overige link klik events tracken

Clicky biedt een eenvoudige manier om kliks op specifieke links bij te houden. Dit gebeurt door het HTML attribuut class="clicky_log" aan een link toe te voegen. Helaas is er in WordPress geen optie om dit via de “Link invoegen/bewerken” dialoogbox te doen. Je kan de link code wel aanpassen via de “HTML bewerken” knop.

Wanneer bezoekers op een link met zo’n class attribuut klikken, dan verschijnt dit klik event in de bezoeker sessie in Clicky.

Doelen meten naar aanleiding van een e-mail campagne

Net als Google Analytics ondersteunt ook Clicky campagne URL’s. Afhankelijk van je e-mail marketing platform worden campagne URL’s gelijk aangemaakt of je kan deze opbouwen met deze tool. Binnen Clicky worden de verschillende variabelen uit de campagne URL vertaald in een rapportage.

Je kan een campagne URL ook koppelen aan een doel (via Nieuwe doelstelling > Geavanceerde instellingen > Funnel). Op deze manier kan je meten of iemand vanuit je nieuwsbrief op een specifieke pagina is beland.  

Lokale zoekopdrachten 

Via Clicky kan je eenvoudig de zoekopdrachten bijhouden, die via je webshop door de bezoekers worden ingevoerd. Misschien vind je deze informatie ook via het dashboard van je website, maar binnen de web analytics software kan je ook gelijk zien welke andere pagina’s de bezoeker heeft bekeken. Misschien wil je deze zoekopdrachten ook als inspiratiebron voor nieuwe producten te gebruiken.

Server side tracking

Alle eerder genoemde meet- en traceeropties worden via de webbrowser uitgevoerd. Dat is in de meeste gevallen voldoende, maar misschien wil je een event of doel vanuit de PHP code van je webshop naar Clicky sturen. Een goed voorbeeld is het traceren van de winkelwagen activiteit. Hiervoor is een server side functie noodzakelijk omdat de beschikbare WooCommerce hooks niet overweg kunnen met de uitvoer van JavaScript code.

Via deze link vind je onze PHP functie die het mogelijk maakt om de data vanuit de applicatie code naar Clicky te sturen.

Is Clicky Analytics ook geschikt voor jouw webshop?

Van veel webshop eigenaars horen wij dat zij Clicky de voorkeur geven, ondanks dat Clicky minder functies dan Google Analytics heeft. Maar er zijn ook een aantal situaties waarin Clicky misschien niet voldoende is. Adverteer je bijvoorbeeld met Google Ads en hou je de conversies nauwkeurig via Google Analytics in de gaten, dan zal je merken dat de functies in Clicky niet toereikend zijn. 

Ons advies: gebruik beiden. Merk je na een tijdje dat jij de statistieken bij Google Analytics helemaal niet meer bekijkt, dan weet je genoeg.

Gepubliceerd in: E-commerce tips