Jullie website heeft al een hoop content, maar het resultaat blijft matig… Wil je weten hoe je dat kan veranderen met content optimalisatie i.p.v. met nog meer content maken? Dan ben je hier op de juiste plek!

Hebben jullie nog niet veel content gemaakt en wil je weten hoe je meer bezoekers kan krijgen? Ook daar hebben wij natuurlijk een blog over.

3x wat er mis kan zijn met je content

Of wel: wat kan je nou eigenlijk optimaliseren?

Als je denkt aan content optimalisatie, dan denk je waarschijnlijk als eerste aan SEO optimalisatie. Maar:

  1. Content optimalisatie gaat een stap verder dan alleen je content optimaliseren voor zoekmachines
  2. SEO is een stuk complexer en gaat dus ook verder dan wat tekst optimalisaties.

Als je kijkt naar al je content en het resultaat, dan kunnen er 3 problemen zijn:

  • Je content trekt te weinig bezoekers, want wordt niet gevonden in zoekmachines
  • Je content wordt niet gelezen, omdat de beleving op je website matig is.
  • Je content levert niks op, omdat je content niet overtuigt.

Door je content te optimaliseren voor zoekmachines, de beleving op de pagina te verbeteren en je bezoeker naar een actie te overtuigen, zal je zien dat je meer uit je bestaande content gaat halen.

Je hoeft namelijk niet steeds nieuwe content te maken om je website te laten groeien.

1. Je content optimaliseren voor SEO

Heeft je content nog te weinig bezoekers? Dan is het belangrijk om je content te optimaliseren voor SEO.

Maar eerlijk: het gaat tegenwoordig veel meer om WAT je zegt, dan HOE je het zegt.

Het allerbelangrijkste: Google beloont autoriteit en deskundigheid

Google wil zoveel mogelijk resultaten bovenaan in de zoekmachine tonen die echt van waarde zijn voor de de zoekopdracht. Hiervoor kijkt Google bijvoorbeeld naar de Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness van je content

Kort gezegd houdt dit in dat je met generieke content niet meer zo snel zal scoren in Google.

Wat kan je doen:

  • Zorg ervoor dat je veel content maakt over 1 onderwerp. Dit laat Google zien dat jij een expert bent op het gebied van een onderwerp. Schrijf dus meerdere blogs en link die naar elkaar. Schrijf je over allerlei verschillende onderwerpen, dan is het voor Google veel lastiger te bepalen of jij dé expert bent.
  • Voeg unieke informatie toe aan je content. Waarmee kan jij je onderscheiden? Ik geef je zo wat ideeën.
  • Controleer of je de content echt hebt geschreven voor je doelgroep. Stel je zou dit met je doelgroep delen, heeft deze persoon er echt iets aan? Of deel je de informatie vooral om gevonden te worden in zoekmachines?

? Tip! Wanneer ik content optimaliseer, stel ik mezelf altijd de vraag: Kan ik deze blog direct naar een klant sturen als antwoord op een vraag of probleem? Door je content in eerste instantie te schrijven voor je huidige klanten, zorg je ervoor dat je artikel ECHT nuttig is.

Hoe voeg je unieke informatie toe aan je content?

Is je content item nu nog best wel algemeen (en een tikkeltje saai)? Er zijn een aantal dingen die je content unieker kan maken.

  • Jouw ervaring/visie
  • Extra context
  • Voorbeelden/cases
  • Praktische tips
  • Echt vragen van klanten + concrete oplossingen
  • Transformatie (voor- en na-situaties)
  • Storytelling
  • Eigen data

Het belangrijkste en makkelijkste zijn eigenlijk die eerste 2: jouw ervaring en extra context

Stel je schrijft een lijst artikel met de beste apps die je helpen om productiever te werken. Je hebt nu een blog met 10 verschillende productiviteit apps, inclusief een korte omschrijving wat de app doet.

Wat je kan toevoegen om je content unieker te maken en meer te voldoen aan Google’s E-E-A-T plannen:

  • Per app uitleggen waarom JIJ deze gebruikt.
  • Kort toevoegen hoe JIJ de app gebruikt.
  • Wie jij zou aanraden om deze app ook te gebruiken.
  • Geef elke app een score op basis van een aantal criteria
  • Laat per app in een korte video je 3 favoriete functies zien

Je ziet, content optimalisatie gaat niet zozeer over hoe je iets schrijft, maar wat je schrijft. Grote kans dat dit beter kan en dat je daarvoor ook beter gaat scoren met je content in zoekmachines.

Zijn zoekwoorden dan niet meer belangrijk?

SEO draaide altijd voor een groot deel om zoekwoorden. En als jij met je content gevonden wil worden (of gewoon waardevolle content wil maken), dan denken wij dat het gebruik van zoekwoorden nog steeds waardevol is:

De voordelen van zoekwoorden:

  • Zoekwoorden laten zien waar je doelgroep naar op zoek is.
  • Het helpt je om waardevolle en nuttige content te schrijven
  • Zoekwoorden geven je relevante onderwerpen om over te schrijven.
  • Zoekwoorden kunnen je helpen om structuur te geven aan je content
  • Een zoekwoorden onderzoek laat zien waar nog niet veel goede content over is geschreven en waar jij dus nog kans maakt.

Hoe je zoekwoorden het beste kan gebruiken

Een tijdje geleden schreef ik deze blog over het schrijven van een welkomstekst voor je website voor een nieuwe website die in 2024 is opgericht.

Het zoekwoord met data uit KWFinder:

Zoekwoord Welkomsttekst voorbeelden

Er is niet superveel zoekvolume (40 maandelijkse zoekopdracht), maar de difficulty (5) is laag, dus er is weinig goede content over dit onderwerp.

In februari 2025 was dit het resultaat voor mijn website:

Met Ele Resultaat GSC

Mijn strategie:

  • Mijn klantgroep vind het lastig om een goede welkomsttekst te schrijven voor de website, dus ik schrijf een blog met voorbeelden en strategieën om zelf een duidelijke tekst te schrijven (> hoge waarde want praktische voorbeelden).
  • Ik heb meerdere blogs op mijn website over teksten schrijven voor je website die naar deze pagina linken (> laat zien dat ik een betrouwbare/deskundige bron ben voor dit onderwerp).
  • Ik neem voorbeelden waar mijn doelgroep zich in kan herkennen. Dit is vrij uniek want andere blogs laten vooral dezelfde voorbeelden zien van grote websites.

Wat kenmerken over de blogpost:

Aantal woorden: 874
Zoekwoord gebruikt in de titel: Ja, maar niet achter elkaar
Zoekwoord gebruikt in de SEO titel, ja, maar niet achter elkaar
Zoekwoord gebruik in de meta description: alleen een deel
Gebruik ‘welkomsttekst voorbeeld(en)’ in het artikel: 3
Gebruik ‘welkomsttekst’ in het artikel: 19
Gebruik ‘voorbeeld(en)’ in het artikel: 11
Zoekwoord gebruikt in de kopjes: ja, 1 keer
Zoekwoord gebruikt in de ALT-tekst van afbeeldingen: ja

Je ziet, het is geen mega lange blogpost en ik heb het zoekwoord niet overmatig gebruikt. Je wil je content namelijk niet vol stuffen met zoekwoorden. Dat vindt Google niet leuk en je bezoeker ook niet.

Ik probeer wel altijd:

  • Het zoekwoord in de titel gebruiken (dit creëert ook herkenning, want je doelgroep wil hier meer over weten)
  • Het zoekwoord in minstens één kopje te gebruiken
  • Synoniemen en variaties van het zoekwoord te gebruiken

Je content optimaliseren voor een zoekwoord is geen garantie dat je content het goed gaat doen in zoekmachines.

Uiteraard hebben wij op finalwebsites ook een uitgebreid artikel over het doen van een zoekwoorden onderzoek.

2. Je content optimaliseren voor een betere ervaring

Heb je wel bezoekers, maar verlaten ze snel weer je website of bezoeken ze zelden een tweede pagina? Dan wil je met name de beleving op je website optimaliseren.

Als je eens kritisch kijkt naar je pagina, vind je het lekker lezen? Nodigt het uit om te beginnen met lezen. Of kan je even makkelijk scannen waar de pagina over gaat?

Twijfel je? Dan 7 tips om de beleving op de pagina te verbeteren:

  • Zorg voor een lettertype dat lekker leest. Ik zie nog zoveel websites waarbij de body tekst 16 pixels is of zelfs kleiner, terwijl 18 pixels zoveel fijner leest.
  • Gebruik geen hoofdletters voor kopjes. Dit leest niet lekker
  • Pas de breedte van je blogpagina’s aan. Je wil de tekst niet over de hele breedte laten lopen, zoals de rest van je website.
  • Blijf weg van vage, creatieve kopjes. Vertel duidelijk wat je bezoeker van een alinea kan verwachten

Hoe makkelijker bezoekers je tekst kunnen lezen, hoe makkelijker ze het kunnen begrijpen én onthouden.

  • Gebruik niet te veel verschillende kleuren of lettertypes voor de tekst. Hierdoor weet je bezoeker niet meer wat nou belangrijk is.
  • Maak alinea’s niet te lang. Dit nodigt niet uit om iets te gaan lezen.
  • Wil je vooral dat bezoekers blijven lezen? Schrijf dan zoals je praat. Lees je alinea en stel jezelf dan de vraag: “zou je dit ook zo tegen je (potentiële) klant vertellen?

3. Je content optimaliseren voor conversies

Heb je bezoekers, wordt je content gelezen, maar levert je website nog niet echt resultaat op (verkopen, aanvragen, nieuwsbrief inschrijvingen, contact opnames, volgers op social media, etc.)? Dan wordt het tijd om je content te optimaliseren en vooral overtuigender te maken.

Kijk dus welke pagina’s wél bezoekers opleveren, maar waar bezoekers geen of weinig acties uitvoeren.

Controleer voor deze pagina’s eerst:

  • Heeft mijn pagina al 1 duidelijke conversie?
  • Past deze conversie bij de pagina en de zoekvraag van mijn doelgroep?

Nee? Dan will je dit eerst aanpassen. Daarna kan je verder met de volgende stappen om je CTA overtuigender te maken:

3 dingen die je kan doen om je content en CTA’s overtuigender te maken:

1. Creëer herkenning

Als een bezoeker jouw content leest/bekijkt, moet deze persoon het gevoel krijgen van: “he, deze persoon begrijpt mij”.

Waar loopt je doelgroep nou eigenlijk tegenaan? Wat zijn de belangrijkste frustraties? En welke emoties ervaart je doelgroep? Omschrijf dit op je website. Want waarom zou je klant worden bij iemand die jou niet begrijpt?

2. Benoem en ontkracht de belangrijkste drempels

Bezoekers bedenken altijd excuses om geen actie te hoeven ondernemen. Wat jij dan het beste kan doen: je bezoeker voor zijn. Benoem een belangrijke drempel en geef ook meteen een tegenargument.

Bijvoorbeeld:
Drempel > “ik heb geen tijd”.
Jouw overtuigende communicatie > “Weinig tijd? Je gaat juist tijd besparen als jij je nu inschrijft”.

3. Bouw aan vertrouwen door jezelf te laten zien

Wil je mensen aan je binden, dan moet je wel jezelf laten zien. Wanneer bezoekers jou denken te kennen, dan zullen ze je ook sneller vertrouwen. Dit kan ook door je eigen ervaring te delen (ook goed voor SEO) en door te schrijven, zoals je praat (goed voor de beleving).

Oefening: denk een goed na over wie jij bent en wat je onderscheidt. Kan je dat terug laten komen in een blogpost?

Heb je nog meer vragen over content optimalisatie?

En kan je nergens een goed antwoord op die vragen vinden? Dan mag je altijd mailen naar sharon@finalwebsites.nl. Of misschien staat je vraag wel hierbij:

Hoe vaak moet ik mijn content vernieuwen?

Heel simpel: zodra je content verouderd is, jij niet meer tevreden bent met de inhoud of als je gewoon iets nieuws te delen hebt. Een aanpassing kan heel klein zijn of heel groot als je helemaal niet meer achter de inhoud van je content staat.

Welke tools kan ik gebruiken om te zien of mijn content succesvol is?

Google Search Console om te achterhalen hoe je website het nou eigenlijk doet in Google. Ik kijk hier echt wekelijks om het resultaat van mijn optimalisaties te controleren. En Clicky om te kijken wat mijn bezoekers doen en waar ze bijvoorbeeld afhaken. Deze tool is niet gratis, maar ik vind Clicky wel veel gebruiksvriendelijker dan Google Analytics.

Gepubliceerd in: Website optimalisatie