Wil je online producten of diensten aanbieden, maar wil je geen webshop onderhouden? En wil je ook dat klanten gewoon via iDEAL kunnen betalen? Goed nieuws, al dat is mogelijk. Beter nog door het versturen van een een iDEAL betaallink worden je facturen sneller betaald dan bij de bankoverschrijving.

Op deze pagina lees je niet alleen hoe je klanten via iDEAL kan laten betalen, maar bieden wij ook een oplossing hoe je makkelijk een betaalverzoek  naar je klanten kan sturen. 

Wil je gelijk aan de slag met ons iDEAL formulier? Klik dan hier voor het download.

Voordat wij verder gaan met de werkwijze van iDEAL, even een stap terug naar een oude bekende, de bankoverschrijving.

Waar gaat het mis bij een betaling via bankoverschrijving?

“Hoe hoger het bedrag, des te groter de angst van de betaler om een fout te maken tijdens de betaling” 

Natuurlijk gaan de meeste betalingen via bankoverschrijving gewoon goed. Maar de hoogte van het bedrag kan voor sommige mensen een drempel zijn om snel te betalen. 

Naast het risico op een foute betaling, zijn er nog een aantal problemen die kunnen ontstaan: 

  • Extra zoekwerk bij een onjuist of ontbrekend betalingskenmerk. Stel dat ook nog de naam van de betaler niet overeenkomt met de naam van je klant.
  • Er wordt een fout bedrag betaald. Helaas gebeurd het vaak dat het betaalde bedrag niet juist is. Wat ga je doen, bij een verschil van 50 cent, 1 euro of zelfs 10 euro’s? Wegboeken of ga je er werk van maken?
  • Een betaling via bankoverschrijving duurt lang. Intussen verloopt een betaling veel sneller dan vroeger, maar het kan nog steeds dagen duren. Wacht een klant op zijn bestelling, dan kan deze vertraging voor extra werk en irritaties zorgen.

Een betaalmethode moet veilig, accuraat en ook snel zijn. Is een bankoverschrijving de beste optie voor het regelen van een betaling? Nee!

Is iDEAL dan de oplossing?

Een betaling via iDEAL is geen wondermiddel. Maar wél een oplossing voor een aantal problemen die je bij betalingen via bankoverschrijving tegenkomt.

Wat zijn de voordelen van een iDEAL betaling?

  • Net als bij de bankoverschrijving zijn iDEAL betalingen definitief en kunnen bedragen zonder toestemming van de rekeninghouder niet worden teruggeboekt.
  • Je factuur wordt sneller betaald via iDeal. Volgens onderzoek door banken wordt een groter aantal betalingen binnen 48 uur verricht, wanneer de betaling via iDEAL mogelijk is.
  • Geen betaalfouten. Via de iDEAL betaalpagina kan het bedrag niet worden gewijzigd. Daarnaast wordt altijd het juiste rekeningnummer gebruikt.
  • Je hoeft niet te wachten totdat het bedrag is bijgeschreven en je kan het product of dienst dus gelijk leveren.
  • Duidelijke gegevens. Koppel automatisch het factuurnummer aan een betaling.

Zijn er ook nadelen?

In principe niet. iDEAL wordt door bijna alle Nederlandse banken ondersteund, maar dat zegt ook gelijk dat klanten met een buitenlandse rekening iDEAL niet kunnen gebruiken. Wij adviseren dan ook altijd om naast iDEAL nog steeds bankoverschrijving als betaalmethode aan te bieden.

Let op! Voor jou als ontvanger van de betaling, verschijnt het bedrag niet rechtstreeks op de bankrekening. Betalingen worden namelijk in één keer door de betalingsprovider overgemaakt. Dit zorgt (soms) extra handelingen tijdens het boeken van de betalingen (door je boekhouder).

Moet ik voor een iDEAL betaling een webshop hebben?

Deze vraag horen wij regelmatig en het antwoord is ‘nee’. Je hoeft voor het ontvangen van een betaling via iDEAL geen webshop te hebben. iDEAL staat los van elk website of webshop. De iDEAL platform is “maar” een koppeling tussen een applicatie (website, app of webshop) en de bank van de verkoper waar het bedrag moet worden betaald.

Voor welke situaties zijn iDEAL betalingen handig

Je kan een iDEAL betaling voor de meest verschillende cases gebruiken. Hieronder de twee meest voorkomende situaties:

  1. De klant ontvangt een factuur of betaalverzoek via e-mail met een iDEAL betaallink. Met behulp van de link komt je klant terecht op een betaalpagina (van bijvoorbeeld de betalingsprovider). Via deze pagina kan hij door naar de iDEAL pagina. 
  2. Een bezoeker wil iets betalen via een website of webshop. De betaalpagina is dan de pagina met de betaalbutton die je wederom naar iDEAL stuurt.
iDEAL betaalpagina finalwebsites

Dit is een voorbeeld van de betaalpagina zoals deze via ons formulier wordt getoond. Nadat de klant op “Betalen” klikt, gaat hij door naar de iDEAL pagina.

Je ziet dat beide situaties erg op elkaar lijken. Alleen de stappen vooraf verschillen. Klikt de klant op Betalen, pas dan wordt de koppeling met het iDEAL systeem gelegd. De link naar de iDEAL pagina is dan een beperkt aantal minuten geldig. Wanneer deze tijd voorbij is, moet de klant dus opnieuw op ‘Betalen’ klikken en wordt er een nieuwe iDeal link aangemaakt.

Regel je betalingen met iDEAL!

Vergeleken met de bankoverschrijving is het versturen van iDEAL betaalverzoeken dus erg handig! Hieronder nog een keer de voordelen:

  • Er zijn geen betaalfouten mogelijk
  • De betalingen zijn onherroepelijk
  • Het bedrag is bij betaling gelijk bijgeschreven (in je account bij de betalingsprovider)
  • Het aanbod van een iDEAL betaling lijkt professioneel
  • De transactiekosten voor een iDEAL betaling zijn laag

Wil je heel eenvoudig een betaalverzoek, inclusief iDEAL betaallink, kunnen versturen? Om dit te regelen via je website hebben wij een formulier ontwikkeld. 

Betaalverzoeken versturen via ons iDEAL formulier

Het versturen van een iDEAL betaallink via een betaalverzoek is dus zeker een goede oplossing voor een groot aantal betaalproblemen. Je verstuurt net zoals eerder je factuur via e-mail, maar dan wel samen met een iDEAL betaallink. In je e-mail ben je dan ook duidelijk dat de factuur (bij voorkeur) via iDEAL kan worden betaald. Natuurlijk vermeld je nog steeds de bankgegevens voor je klanten die niet via iDEAL willen betalen.

Wat zijn de voordelen van het formulier vergeleken met andere oplossingen? 

De werkwijze zoals wij deze voorstellen is niet uniek. Er zijn namelijk ook boekhoud- en facturatiesystemen die een soortgelijke functie bieden. Maar in de meeste systemen heb je geen of weinig invloed op de manier hoe de iDEAL betaling wordt aangeboden. Ons iDEAL formulier heeft de volgende voordelen:

  • Je eigen huisstijl, de iDEAL betaallink leidt eerst naar een pagina van jezelf. Ook de bedankpagina heb je volledig zelf in beheer.
  • Je klant wordt vanaf je betaalpagina gelijk doorgestuurd naar iDEAL en ziet geen pagina van de betalingsprovider.
  • De mogelijkheid om de functies naar je eigen wensen aan te passen. In opdracht van klanten hebben wij al de meest verschillende functies ontwikkelt.

Hoe werkt een iDEAL betaallink?

Speciaal voor het versturen van een betaalverzoek hebben wij een webformulier ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om een factuur samen met een iDEAL betaallink via e-mail te versturen.

DEMO: iDEAL betaalverzoek versturen

Probeer onze live-demo om ons iDEAL formulier te testen en om te zien of het concept past bij je eigen werkwijze.

Het gehele proces bestaat uit vier eenvoudige stappen :

  1. Via het webformulier vul je de gegevens in: het bedrag, een omschrijving, de contactgegevens van je klant en optioneel een bijlage (offerte, factuur of opdrachtbevestiging).
  2. Bij het versturen van het formulier wordt een e-mailbericht aangemaakt met de betaallink voor de het ingevoerde bedrag. De link verwijst naar een pagina met een samenvatting voor de betaling. 
  3. Klikt je klant op de link uit het e-mailbericht, dan komt hij terecht op deze pagina en kan hij zijn bank kiezen. 
  4. Nu klikt de klant op “Betalen” en wordt hij doorgestuurd naar de iDEAL pagina waar de betaling veilig kan worden uitgevoerd.
  5. Na de betaling komt je klant terecht op een bedankpagina en ontvang jij  een bericht over de (succesvolle) betaling van je betalingsprovider.

Het formulier voor iDEAL betalingen downloaden en installeren

Het webformulier voor het verzenden van betalingen via iDEAL is gratis en kan via deze website worden gedownload. Om het formulier te kunnen gebruiken, moet je over een webhosting account beschikken. Voor de installatie en eventuele aanpassingen, is het noodzakelijk dat je enige kennis hebt bij het schrijven en lezen van PHP en HTML code. Een korte installatiehandleiding vind je binnen het downloadbestand.

Wat heb je verder nog nodig voor het gebruik van ons iDEAL formulier?

Naast een webhost die PHP en MySQL ondersteunt, moet je over een account bij een betalingsprovider beschikken. Het formulier werkt op dit moment met Mollie en Sisow. Bij zowel Mollie als ook Sisow zijn de iDEAL betalingen bijzonder voordelig omdat er geen abonnementskosten worden gevraagd. Je betaalt bij Mollie slechts € 0,29 en bij Sisow € 0,45 per geslaagde iDEAL transactie. Heb je binnen een periode geen transacties, dan heb je ook geen kosten. 

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een aantal antwoorden op vragen die wij al vaker hebben  gekregen. Veel vragen gaan over de installatie of de mogelijkheid om het formulier te wijzigen. Staat je vraag er niet tussen, dan kan je altijd contact met ons opnemen.

Kan ik iDEAL betalingen aanbieden zonder een KvK inschrijving?

Voor het aanvragen van een account bij een betalingsprovider is de inschrijving bij de Kamer van Koophandel verplicht. Daarnaast wordt je ook gevraagd om een zakelijk bankrekeningnummer te hebben. Voor particulieren is het dus niet mogelijk om iDEAL betalingen aan te bieden.

Werkt het formulier ook met andere betalingsproviders?

Op dit moment bestaat voor ons formulier alleen maar een koppeling met de online betalingsproviders Sisow en Mollie.

Kan ik mijn eigen huisstijl aan het e-mailtemplate toepassen?

Ja, je huisstijlelementen zijn mogelijk wanneer je het e-mailtemplate aanpast. Momenteel beschikt het template over een basis layout zonder logo.

Is het ook mogelijk om de pagina's te wijzigen (bijvoorbeeld de betaal- en bedankpagina)?

Alle bestanden kunnen met een teksteditor worden bewerkt. Een populaire (gratis) teksteditor voor Windows is Notepad++. basiskennis van HTML en misschien PHP code is hier wel noodzakelijk.

Ik heb nog geen Sisow of Mollie account, zijn er speciale voorwaarden?

Vraag je voor het iDEAL formulier een account aan, dan gelden “minder strenge” regels dan bij een webshop. Geef tegenover de betalingsprovider duidelijk aan dat je ons iDEAL formulier gebruikt. Zij kunnen de applicatie namelijk niet checken omdat deze niet toegankelijk mag zijn voor het publiek. Voor vragen of informatie kan je altijd mailen naar acceptance@sisow.nl of info@mollie.com. Vergeet ook niet om het formulier in je privacyverklaring te noemen.

Wat heb ik nodig om de applicatie te installeren?

Natuurlijk heb je een webhosting account nodig. De bestanden kan je met een teksteditor bewerken. Voor het uploaden van de bestanden gebruik je een FTP programma (wij adviseren Filezilla). Om de databasetabel te kunnen installeren, is het nodig dat je toegang hebt tot je MySQL database. Dit gebeurt bij de meeste hostingproviders met behulp van de online tool phpMyAdmin. Vraag je hostingprovider voor de FTP en database gegevens wanneer je deze niet hebt. Wij adviseren om alle e-mails via een professionele SMTP provider te versturen. Voor onze eigen klanten gebruiken wij de diensten van MailerSend. Zonder een goede SMTP provider is de kans best groot dat je emails met betaalverzoeken in de spambox van de ontvanger belanden.

Kan ik (gratis) support krijgen?

Ons doel is, dat het formulier zonder problemen werkt. Daarom zullen wij fouten zo snel mogelijk verwijderen. Helaas kunnen wij het formulier niet gratis voor je installeren of aanpassen. Alle vragen, suggesties en opmerkingen mag je sturen naar help@finalwebsites.nl.

Ik heb helemaal geen website, kan ik de applicatie ook door jullie laten hosten?

Tegen een laag bedrag zullen wij de applicatie voor je installeren en hosten. Voor meer informatie over deze dienst kan je het beste contact met ons opnemen.

Wordt binnen de applicatie de status van een betaling bijgehouden?

Op het moment dat het bedrag via iDEAL is betaald, wordt je klant doorgestuurd naar de bedankpagina. De bedankpagina kan de status uit de URL uitlezen en bij een succesvolle betaling de status in de database verwerken. Deze controle is niet waterdicht en wij adviseren je om altijd op de bevestigingsmail van de betalingsprovider te wachten. Tegen een meerprijs is het mogelijk om via een “callback” de betaalstatus via Sisow of Mollie op te halen. Hierbij maakt de betalingsprovider verbinding met de applicatie en zorgt zo voor een betrouwbare terugmelding.

Ben je op zoek naar je eigen speciale online betaaloplossing of wil je iDEAL koppelen aan je eigen applicatie of website? Wij integreren iDEAL en andere betaalmethoden al jaren in de meest verschillende applicaties. Bel ons voor vrijblijvend advies: 0314-765005.

Gepubliceerd in: Webtools en functies