Naast je productcatalogus en winkelwagen zijn een aantal andere pagina’s belangrijk voor je webshop. Een van deze is de pagina met de betaalinformatie. Hier hier horen je klanten o.a. de betaalwijzen te vinden welke zij tijdens het afrekenen kunnen kiezen en andere belangrijke informatie wanneer het om de betalingen gaat.

Heb je deze pagina (nog) niet voor je webshop of vind je deze misschien overbodig? Lees hier welke voordelen deze pagina biedt en waarom ook deze pagina belangrijk is.

Waarom moet je een betaalinformatie pagina hebben?

Naast de informatieve karakter kan het aanbod van deze pagina voor meer vertrouwen bij de klant zorgen. Als webwinkelier heb je tenslotte niets te verbergen, toch? Kan je klant deze informatie niet vinden, dan bestaat de kans dat potentiële klanten ergens anders gaan kopen.

Naast de vermelding van de beschikbare betaalmethoden kan je hier ook alle vragen beantwoorden die in verband staan met de betalingen via je (web)winkel.

Wettelijke verplichting

De pagina met de de betaalinformatie wordt niet direct verplicht door de wetgeving, maar sommige betaalverplichtingen of condities moeten er wel vermeld worden. Welke dat zijn kan je o.a. lezen op deze pagina van de ACM. 

Ik heb algemene voorwaarden, zijn deze niet voldoende?

Algemene voorwaarden worden (meestal) door juristen geschreven en zijn voor de lezer niet altijd duidelijk. De wetgeving schrijft wel voor dat je o.a. de betaalinformatie voor iedereen begrijpelijk op je website moet tonen. Daarnaast is het ook niet goed voor de verkoop wanneer je klanten bij een vraag over een betaling verwijst naar je algemene voorwaarden.

Uit welke onderdelen bestaat een goede betaalinformatie pagina?

De inhoud voor je betaalinformatie pagina is afhankelijk van het soort online onderneming dat je hebt en natuurlijk ook van de betaalmethoden die voor je webshop van toepassing zijn. Hieronder enkele onderdelen die bij de meeste webshops niet mogen ontbreken. 

Informatie over je bedrijf

Wat is de locatie van je bedrijf, verkoop je producten naar het (Europese) buitenland Dit soort informatie is zeker relevant voor je toekomstige klanten. Daarnaast willen je klanten ook weten met welk bedrijf zij te maken hebben. Betalen je klanten aan je bedrijf waarvan de naam niet overeenkomt met de naam van je webwinkel? Vermeld dan hier duidelijk naar welk bedrijf het geld wordt overgemaakt.

Algemene betaalcondities

Hier vermeld je o.a. of je prijzen inclusief of exclusief BTW worden getoond (ons advies is om deze informatie ook bij de producten te tonen). Heb je extra betaalkosten, voor bijvoorbeeld bij bestellingen uit het buitenland, vermeld deze dan ook.

Betaalmethoden

Welke betaalmethode zijn beschikbaar voor je klanten? Maak een lijst en vermeld bij elke betaalwijze de eventuele kosten die worden berekend. Bijvoorbeeld extra kosten voor een betaling via PayPal of Creditcard. Waarschijnlijk maak je gebruik van een payment service provider, vermeld ook deze naam zodat je klant tijdens de betaling niet met een andere naam wordt geconfronteerd.

Toon extra informatie bij de betaalmethode “overboeking via betalingsprovider”. Hierbij stort je klant het bedrag naar een derdengeldenrekening van je betalingsprovider. Vermeld deze informatie en geef ook een indicatie voor de (extra) verwerkingstijd. 

Achteraf betalen

Werk je samen met Klarna of een andere achteraf betaalservice provider? Leg dan duidelijk uit hoe het werkt en welke mogelijkheden er zijn

Volgens de wetgeving ben je verplicht om klanten de mogelijkheid te bieden om achteraf te betalen. Dat wil zeggen dat je klanten de optie moet geven om 50% van het bestelbedrag vooraf te betalen en de rest bijvoorbeeld via rembours. Wil je dit liever niet dan is een achteraf betaalservice een prima oplossing.

Veelgestelde vragen

Vraag aan je klantenservice wat de meest voorkomende vragen zijn wanneer het gaat om betalingen via de website. Plaats deze ook op de pagina voor betaalinformatie. Op deze manier ontlast je niet alleen je klantenservice, maar verlaag je de kans dat klanten afhaken omdat een te algemene vraag niet gelijk kan worden beantwoord. Veelgestelde vragen die wij tegenkomen zijn bijvoorbeeld:

  • Kan ik na betaling mijn bestelling nog wijzigen?
  • Hoe lang duurt de terugbetaling bij een retourzending?
  • Waarom wordt ik niet geaccepteerd voor een betaling via Klarna?

Veelgemaakte fouten

Tijdens onze zoektocht naar webshops waar betaalinformatie pagina’s goed worden gebruikt, zijn we veel webshops tegengekomen waar deze pagina onvoldoende of zelfs niet wordt gebruikt. De veelgemaakte fouten zijn onder andere:

  • Onvoldoende bedrijfsgegevens. Aan wie betaal je? De meeste shops gebruiken een Payment Service Provider zoals Mollie of Buckaroo. Deze informatie ontbreekt vaak.
  • Informatie voor de betaling is moeilijk te vinden of er is zoveel informatie beschikbaar, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.  
  • Veelgestelde vragen worden maar zelden op de betaalinformatie pagina getoond.

5 laatste tips voor een betere betaalinformatie pagina

Heb je al een pagina met betaalinformatie? Check dan nog onze tips en verbeter je pagina nog vandaag.

Plaats de link naar je betaalinformatie goed zichtbaar op je website

Je klanten moeten deze informatie kunnen vinden zonder eerst een winkelwagen te vullen. Een goede plek is de footer. Bijvoorbeeld naast de links voor je privacyverklaring en de informatie voor de verzending, bestelling, retourzending, etc. Heb je een speciale pagina voor de klanten service? Dan kan je daar ook een link naar deze pagina plaatsen.

Laat zien dat je informatie actueel is

Plaats een “Laatst gewijzigd” datum op de pagina en zorg ervoor dat de informatie regelmatig wordt gecontroleerd en de datum wordt bijgewerkt. Voorkom dat er foute informatie staat, bijvoorbeeld een betaalmethode die niet meer wordt ondersteund.

Plaats op de pagina ook je contactinformatie

Zodat men bij vragen makkelijk bij je klantenservice terecht kan. Een goede plek is onderaan je veelgestelde vragenlijst. Gebruik je een live-chat functie voor je webshop? Configureer dan een automatisch bericht met de vraag of je kan helpen bij vragen over de betalingen.

Bijzondere betaalwijze? Leg het hier uit…

Heb je een speciale betaalwijze, zoals bijvoorbeeld het betalen in termijnen. Vertel dan precies hoe het werkt, wat zijn de extra kosten en hoe komen klanten in aanmerking? Kunnen klanten ook bij de chauffeur betalen? Laat ze dan weten of een pin-transactie mogelijk is of niet.

Betaling vooraf via overboeking, wees duidelijk over de doorlooptijd

Een betaling via overboeking kan soms veel langer duren dan je klant verwacht. Gebruik je deze betaalwijze via je betalingsprovider, dan is het zelfs  vrij normaal dat het 1-2 dagen langer kan duren dan een betaling naar je zakelijke rekening. 

Gepubliceerd in: E-commerce tips